FOTO - wikimedia commons

Currywurst jubilující

Němci letos slaví 70 let existence currywurstu. Oblíbenou berlínskou pochoutku z nakrájené klobásy, karí koření a kečupu mnozí považují za kulturní dědictví, napsala agentura Reuters.

Ze všech 1500 druhů německých klobás je currywurst tím nejosobitějším. Často bývá podáván na papírovém tácku společně s hranolky. S roční spotřebou 800 milionů klobás je v německé metropoli všudypřítomný. Mezi velké fandy tohoto pokrmu patří např. bývalý kancléř Gerhard Schröder. »Myslím, že currywurst se stal součástí německého kulturního dědictví. Je to obrovský příběh úspěchu,« říká majitel stánku s rychlým občerstvením Georg Bier. Klíčem k úspěchu je podle něj špičková kvalita klobásy. »Do našich párků dáváme také hovězí a máme čerstvé dodávky každý den. Pak máme samozřejmě naší podomácku vyrobenou pálivou omáčku nebo kečup s příchutí karí, celá ta věc je ohňostroj chutí,« dodal Bier.

Currywurst se začal prodávat brzy po 2. světové válce, když bylo málo jídla a Berlíňané tvrdě pracovali, aby znovu vybudovali zdevastované hlavní město. Delikatesu v roce 1949 údajně poprvé stvořila stánkařka Herta Heuwerová. Na místě jejího bufetu je dnes připevněna plaketa s nápisem Její nápad je tradicí a věčným požitkem! Verzí o vzniku tohoto pokrmu je však mnoho a currywurst byl stejně oblíbený v NDR jako na Západě. Majitelka vyhlášeného bistra Konnopke ve východní části města řekla, že na receptu se v posledních několika desetiletích v zásadě nic nezměnilo. »Samozřejmě, že příchutě koření používané na východě již nejsou k dispozici. Nyní musíme kupovat jiná ochucovadla,« řekla Dagmar Konnopkeová, dcera dlouholeté majitelky Waltraud Ziervogelové. »Ale základní ingredience, jež používáme ke zlepšování chuti našeho kečupu, zůstaly stejné po desetiletí,« dodává.

Zákazníci jsou šťastní. »Je to naprosto fantastické. Zdejší currywurst je skvělý. Mohl bych ho jíst každý den,« svěřuje se s plnými ústy zdejší zákazník Marco Müller. Konnopkeová je šťastná, že i po 70 letech je poptávka stále vysoká. »Myslím, že zůstane oblíbeným jídlem i v budoucnu, to je jasné. Mnoho generací ho zná ze svého dětství a stále k nám chodí i jako dospělí, když už jsou starší,« uvádí.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.8, celkem 5 hlasů.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.