Ilustrační FOTO - Pixabay

Přírodní kámen nahradí recyklovaný beton

Kameniva pro stavebnictví bude brzy nedostatek, řešením je podle stavbařů recyklace betonu. Velké stavební firmy aktuálně nedostatkem netrpí, většinou mají vlastní lomy. Upozorňují však, že od roku 1989 nebyla v České republice povolena žádná nová hornická činnost.

Podle odhadu firmy Skanska do devíti let vyčerpá své zásoby více než polovina z celkových 221 lomů. »Přírodního kameniva, jedné ze základních surovin ve stavebnictví, kriticky ubývá. Právě stavebnictví je jeho největším konzumentem, používá se totiž k rozvoji dopravní infrastruktury a modernizaci železničních koridorů. Odhaduji, že do 20 let ho už nebudeme moci využívat. Na jednoho obyvatele ČR se ho ročně využije čtyři až pět tun,« uvedl Tomáš Zavřel, který má ve firmě Skanska na starosti lomy.

Podle něj se problém s kamenivem týká celého trhu. »Od roku 1989 se u nás neotevřel jediný lom a žádný se ani k otevření nechystá. Čísla jsou neúprosná, do devíti let vyčerpá své zásoby 114 z celkem 221 lomů, tedy více než polovina,« doplnil. Podle něj je v každém metru krychlovém betonu asi 1750 kilogramů kameniva.

Eurovia zatím nedostatek kameniva nezaznamenala. V ČR a na Slovensku má ve správě 36 lomů. Jak uvedla mluvčí společnosti Iveta Štočková, přírodních surovin obecně ubývá a otevření nového dobývacího místa je u nás prakticky nemožné. »Řešením do budoucna by byly recyklované materiály a jejich větší využívání, než je tomu v současnosti. Naše společnost má již nyní k dispozici recyklační dvůr, kde tyto materiály vyrábíme a testujeme,« sdělila.

Recyklaci používá rovněž Skanska, jako materiály lze podle Zavřela využít betonovou suť, cihly, ale i sanitární keramiku. »Do praxe jsme uvedli takzvaný rebetong, což je beton ze stoprocentní stavební suti bez přírodního kameniva. Má v podstatě neomezený recyklovatelný cyklus,« uvedl Zavřel.

Podle mluvčího Metrostavu Vojtěcha Kostihy firma nedostatkem kameniva aktuálně netrpí, ale dlouhodobý a regionální problém to je. »Například teď, když se v jednom regionu staví dálnice D11 a D35, se kamenivo vozí z velkých dálek a za vysoké ceny. V Polsku a na Slovensku už to problém je. Záleží také na kvalitě a na tom, kam to kamenivo chceme. Jestli do násypu nebo balené směsi,« řekl Kostiha.

Také mluvčí Strabagu Edita Novotná uvedla, že nedostatek kameniva je z pohledu dopravního stavitelství problém lokálního charakteru. »Lze očekávat, že například ve východních Čechách, kde se staví dva úseky D11 a dva úseky D35, bude letos tento problém ještě větší než loni. Budou zde technologie s velkou spotřebou kameniva,« dodala Novotná.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.7, celkem 3 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.