Ilustrační FOTO - Pixabay

Klamavá reklama potravinových doplňků

Mnozí výrobci a prodejci potravinových doplňků porušují zákon při vytváření a šíření reklamy. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni kontrolovala v 90 případech různé reklamní kanály 63 provozovatelů a zjistila 71 pochybení.

Uvedl to mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Nejčastěji inspektoři zjišťovali zejména uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce i léčebných tvrzení a zavádějících informací o potravinách. Podobné problémy zaznamenává SZPI již několik let.

Terčem inspektorů byli zadavatelé, zpracovatelé i šiřitelé reklamy na potraviny. V reklamě lze použít schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení nebylo dosud dokončeno a která jsou uvedena na tzv. »On hold« seznamu. Používání léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. Taková tvrzení jsou vyhrazena pouze lékům.

»Nejvíce případů nevyhovující reklamy jsme zjistili v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. Nařídili jsme kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájíme s nimi správní řízení o uložení pokuty,« uvedl Kopřiva.

Často jde o weby, o nichž SZPI informuje na portálu Potraviny na pranýři v sekci »rizikové weby«, často se podobné reklamy vyskytují v různých televizních magazínech, kde slibují rychlé uzdravení dlouhodobějších zdravotních komplikací.

Kompetence SZPI ke kontrole reklamy se nevztahují na televizní a rozhlasové vysílání. Při kontrolách reklamních kampaní, které zasahují do audiovizuálních a ostatních médií, inspekce spolupracuje s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 16 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2020-01-31 16:31
Pokud nebude pokuta větší jako zisk, je to jen trapná hra.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.