Předseda a expremiér Robert Fico. foto - wikimedia commons

Směr balancuje mezi vítězstvím a rozštěpením

Nejsilnější slovenská vládní strana Směr-sociální demokracie (Smer-SD) upustila v nynější předvolební kampani od velkolepých mítinků na náměstích. Hlavní tváří na jejích billboardech na rozdíl od minulosti není předseda a expremiér Robert Fico a strana vsadila na zesměšňování opozice prostřednictvím animovaných videí.

Sociální demokraté nemají po poklesu popularity poprvé po mnoha letech jisté vítězství v nadcházejících parlamentních volbách, které Slováky čekají v sobotu. Politoložka Aneta Világi ČTK řekla, že případný odchod Smeru-SD na čtyři roky do opozice by mohl vyústit až v rozklad strany. »Směr hraje o všechno, ačkoliv ta hra je podle mě dopředu prohraná. Hraje o všechno, protože pokud po těchto volbách skončí v opozici, bude to pro tuto politickou stranu poslední hřebík do rakve,« uvedla Világi.

ODStraní vítěze?

Podle průzkumů by většinu v NR SR mohly ve volbách získat ekonomicky pravicové strany, které se vůči Smeru-SD vymezují. Popularita Ficovy strany, která na Slovensku vyhrála poslední čtvery parlamentní volby, dlouhodobě klesá. Například v roce 2012 dostala až 44,4 % hlasů, o čtyři roky později se její volební výsledek ztenčil na 28,28 % a před nadcházejícími volbami popularita Smeru-SD podle dřívějších průzkumů klesla na zhruba 17 %.

Místo dosud obvyklých velkých mítinků se Fico proto v nynější kampani účastní menších setkání s obyvateli. Na billboardech strana prezentuje hlavně volebního lídra a premiéra Petera Pellegriniho, který podle průzkumů na rozdíl od Fica patří k nejpopulárnějším politikům v zemi. Místopředseda Směru Pellegrini vystřídal Fica ve funkci předsedy vlády po předloňské vraždě novináře Jána Kuciaka, která v zemi vyústila v politickou krizi.

Směr tentokrát vsadil také na sociální sítě a na animovaná videa, kterými zesměšňuje opozici, neparlamentní strany a jejich lídry. »Kampaň Směru lze stěží hodnotit jako kampaň, je to absence kampaně nejsilnější strany. To, co jsme zažili, je spíše snaha o antikampaň nebo o diskreditaci opozičních stran,« shrnula nešťastné počínání někdejšího suveréna Világi.

Smer-SD už popřel informace některých slovenských médií, že internetová společnost Google zablokovala asi tři desítky jejích předvolebních reklam. Strana uvedla, že po menších technických úpravách byly reklamy znovu spuštěny.

Jako Mečiar

Příběh Směru podle politoložky připomíná vývoj kolem kdysi velkých stran HZDS expremiéra Vladimíra Mečiara či SDKÚ-DS bývalého pravicového premiéra Mikuláše Dzurindy, které postupně rovněž ztrácely na popularitě, až z vysoké politiky vypadly. »Strana (Smer-SD) se z pozice velmi silné strany dostala k politické straně, která má podporu srovnatelnou s dalšími stranami. Strana se štěpí na dva tábory a každý se snaží apelovat na jiný typ voliče,« popsala Világi.

Zatímco skupina kolem premiéra Pellegriniho je v médiích označována za umírněné křídlo Směru, Fico a další politici naopak používají v kampani i radikálnější slovník.

Velkolepé předvolební mítinky za účasti politických špiček Smeru-SD s následným kulturním programem, na které strana vozila své sympatizanty autobusy, bývaly součástí volebních kampaní sociálních demokratů dlouhá léta. Podobnou sérií mítinků ve sportovních halách či kulturních domech po celé zemi uspořádal Směr ještě před čtyřmi lety. Tehdy na závěrečné předvolební setkání s vedením strany, které završil svými hity český hudebník a skladatel Michal David, přišlo v Bratislavě několik tisíc lidí. Tyto mítinky ovšem Směr oficiálně organizoval k Mezinárodnímu dni žen, a to i v letech, kdy se v zemi žádné volby nekonaly.

Letos ale nic, jen přetahování v národoveckých tématech s Harabinem a jeho Vlastí, SNS a ultrapravicovou Kotlebovou ĽSNS… Že by to už v centrále Směru předem vzdali?

(rj)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.9, celkem 8 hlasů.

(rj)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2020-02-27 00:29
HaNo vedou kampaň proti Ficovi?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.