Ilustrační FOTO - Pixabay

Dosavadní bilance VW v kauze dieselgate

Přinášíme výběr informací o soudních dohrách emisního skandálu německé automobilky Volkswagen v souvislosti s rozsudkem německého nejvyššího soudu v Karlsruhe, o němž jsme informovali ve středu. Podle něj musí koncern lidem, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi a kteří ho chtějí vrátit, vyplatit za jejich vůz náhradu.

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Firma i její manažeři kvůli emisnímu skandálu, nazývanému dieselgate, čelí řadě žalob. Vyšetřování se vede v Německu i ve světě.

Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes 30 miliard eur (přes 817 mld. Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 105,5 mld. Kč). Ve Spojených státech se pak Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (asi 250 mld. Kč). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 000 USD (127 000 až 250 000 Kč), a zavázal se, že majitelům nabídne opravu nebo odkup jejich vozu.

V Německu, kde čelí tisícům žalob, koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur (přes 27 mld. Kč). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály. Loni v květnu ale regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé podpořil zákazníky. Nyní nejvyšší soud v Karlsruhe rozhodl, že Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. Výrobce ale může výkupní částku snížit podle počtu kilometrů, které zákazník autem ujel. Volkswagen, jak jsme již informovali, v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění.

Volkswagen se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 mld. Kč). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1350 do 6257 eur (zhruba 36 800 až 170 000 Kč).

Loni v září se Volkswagen dohodl na urovnání žalob tisíců zákazníků v Austrálii, celkem automobilka majitelům aut zaplatí 125 milionů australských dolarů (dvě miliardy korun). Jde o nejvyšší pokutu, která kdy byla za porušení australského zákona na ochranu spotřebitelů vyměřena.

V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 mil. Kč pro majitele aut koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem, které zastupovala organizace Safe Diesel. Loni v září Safe Diesel u soudu pro Prahu 8 žalobu rozšířil, celkem tak ve sporu organizace zastupuje téměř 6000 klientů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 Kč.

Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který dostal v srpnu 2017 v USA 40 měsíců vězení a pokutu. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, si v prosinci téhož roku vysloužil manažer VW Oliver Schmidt.

Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady Hanse Dietera Pötscheho, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu. Podle ní v rozporu se svou zákonnou povinností záměrně informovali kapitálový trh příliš pozdě o rozsáhlých finančních závazcích koncernu plynoucích ze skandálu, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze. Volkswagen obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři VW se letos v květnu dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, který se zatím nedohodl na podmínkách ukončení řízení.

Žalobě čelí od loňského července také bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr. Dalších šest zaměstnanců Volkswagenu bylo kvůli emisnímu skandálu obviněno letos v lednu.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 1 hlas.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.