Není tady něco špatně?

Není těch nehod na dráze nějak hodně? Za posledních pár dní čtyři nehody, a z toho dvě velmi vážné, při nichž umírali lidé. Pernink a Český Brod si jistě budeme pamatovat. Stejně jako si pamatujeme Studénku, tehdy rychlík najel na zřícenou mostní konstrukci, kterou se stavební firmě nějakým nedopatřením nepodařilo správně uložit. Následkem byla dopravní nehoda s mnoha mrtvými a zraněnými cestujícími. Muselo k tomu dojít? Určitě ne, zdravě pracující mozek neumisťuje most v době průjezdu vlaku. U nás ty zdravé mozky asi již nejsou. Pravděpodobně chybí i u státních orgánů, které se zabývaly vyšetřováním nehody. Myslím, že se nepletu, ale do dnešního dne nikdo za tuto nehodu nebyl pravomocně odsouzen. Je to normální stav? Takhle vypadá funkční státní aparát? Z malých sirotků jsou již dospělí lidé, a ještě není zřejmé, co bylo příčinou nehody a kdo za to ponese odpovědnost.

Nechci však psát o Studénce, ale o té neobvyklé kumulaci železničních nehod v poslední době. Je faktem, že vlakem v poslední době jezdím stále raději. Podle statistiky je, a jistě bude i v budoucnu, železniční doprava bezpečnější než doprava automobilová, je tu však několik ale.

Když si promluvíte s lidmi od dráhy, tak co slyšíte? Stav je horší než v minulosti. Chaos. Strojvůdci jsou přepracovaní, někteří dokonce pracují částečně i v Německu. Šetření na personálu - průvodčí je i vlakvedoucí a na lokálkách si staví i cestu. Rušení pokladních na nádražích a v rámci automatizace i výpravčích. Dochází k zavírání a prodeji nádraží. Ta pak působí jako domy duchů. Člověk se bojí na nich vystoupit.

Evropa jde již dlouho cestou preference železnice - a u nás je tento žalostný stav. To se samozřejmě projevuje ve zvýšeném provozu na silnicích. Nechci rozebírat situaci s prodejem pozemků u železničních stanic - Praha hlavní nádraží, Praha Bubny a Praha Smíchov ukazují, jak se dá na těchto pozemcích vydělávat. Taky se může stát, že prodané pozemky bude v budoucnu dráha potřebovat. Ostatně se spekulacemi s odprodejem pozemků pod silnicí spekulantovi, a s následným předraženým odkupem, má náš stát taky již zkušenosti.

Možná to výše uvedené má vliv na ty zmíněné nehody. K tomu bych ještě přidal tu skutečnost, že Československé státní dráhy a Císařsko-královské státní dráhy, na rozdíl od Českých drah, byly jednotné monopolizované organizace, které měly efektivní a jednotné řízení. A bylo jedno, zda se jednalo o monarchistické Rakousko-Uhersko, kapitalistické či socialistické Československo. Byla to funkční organizace, k jejímuž zestátnění přistoupil již císař, a jistě věděl proč. Po roce 1989 se politickou mantrou stalo heslo: volný trh. Pod tímto heslem začala privatizace, rozprodej a vznik soukromých subjektů - každý jistě zná RegioJet a Leo Expres. Existuje mnoho dalších menších lokálních dopravců. Na některých nádražích, jako je např. Most, je takových dopravců až pět, a to možná uvádím menší číslo, než je skutečnost. Opakuji - chaos. Zkuste si koupit jízdenku. Když neuspějete v kase ČD, pošlou vás do prodejny občerstvení či do budky u nádraží, a možná se nakonec obsloužíte sám ve vlaku. Musíte mít však kartu či drobné.

Jako člen hasičského sboru bych se mohl radovat, že hasiči nepřijdou o práci, bude jich stále třeba a možná dokonce ještě víc než v minulosti. Hasiči nejsou jako výrobce rakví, který si mne ruce nad mrtvými ve filmu Limonádový Joe. Neustále se řeší nehody všeho druhu. Nejsou to příjemné situace pro nás hasiče, ale zejména ty postižené a jejich rodinné příslušníky. Nemluvím o vzniklých nákladech, ty jsou mnohdy nevyčíslitelné, jde o zdraví, životy a lidské osudy.

Jsem taky občan a politik. Chci, aby stát byl organizován v zájmu lidí, ne v zájmu byznysu. Vidím jako mnozí, že neštěstí jedněch je pro jiné zdrojem obohacení a zisku. Jistě budou na ministerstvo dopravy chodit nabídky jistě skvělých a neomylných systémů zabezpečení s odvoláním na způsobené nehody.

Občané však potřebují kompetentní řízení společnosti, a ne chaos, který má za následek mrtvé.

Josef ŠVARCBEK, kandidát do Senátu ve volebním obvode č. 3 - Cheb


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.4, celkem 96 hlasů.

Josef ŠVARCBEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


slechta48
2020-07-22 18:38
Nadutý anonymní provokatér, "totálně primitivní a sprosté
hovado z pražských Dejvic", soukmenovec stejně potrefených
prolhaných "pravdopráskačů", troll Čihák alias Maxmilián
Bretschneider, opravdu "věcně" v diskusi jako vždy zareagoval
... Jdi se vycpat, nádhero!
velkymaxmilian
2020-07-22 17:50
@slechta48: Totálně primitivní a sprosté hovado z Neratovic, soudruh
Pleninger, opravdu "věcně" v diskusi zareagoval...
slechta48
2020-07-22 16:18
Ony snad někoho zajímají blitky provokujícho fízla Bretscheidera?
Přečtou si ten svůj poslední : "... zahynulo při železničních
nehodách v letech 1948 - 1989 celkem 540 osob. "Socialistická
mortalita" na železnici tak činí cca 13 osob za rok ..." Já
pro srovnání doplnil Maxmiliánovy výdobytky kapitalismu. Když se ti to
nelíbí, tak sem woé prostě nelez.
velkymaxmilian
2020-07-22 12:29
@slechta48: Nesčítejte jablka a hrušky, přepravní výkony
neexistujících Československých drah nikoho nezajímají. Podstatné
jsou České dráhy, tedy přepravní výkony od jejich vzniku po
rozdělení ČSFR. Železniční dopravu v loňském roce využilo 200
milionů cestujících (z toho cca 9,5 mil Regio Jet a 2 miliony Leo
expres). Výroční zprávy Českých drah, národního dopravce jsou
volně k disposici, ze kterých vyplývá lineární růst počtu
přepravených osob. PS: Standardní choroba komunistů "Čím hůře,
tím lépe" je prostě nevyléčitelná...
slechta48
2020-07-22 11:59
Počet přepravených osob ČSD roce 1989 : 411 miliónů, za rok 2017 :
183 miliónů. Podobné to šlo z kopce i s četností souprav na tratích
nákladní a osobní dopravy ...
velkymaxmilian
2020-07-22 11:31
Statistika je neúprosná, na území Čech,Moravy a Slezska, které se
kryje s dnešním teritoriem České republiky zahynulo při
železničních nehodách v letech 1948 - 1989 celkem 540 osob.
"Socialistická mortalita" na železnici tak činí cca 13 osob
za rok. Od roku 1990 do dneška (cca 30 let) zahynulo 60 osob což dává
roční průměr pouze 2 osoby, a to při výrazném nárůstu
přepravovaných osob. PS: Počty usmrcených nezahrnují až na jednu
výjimku oběti střetů na železničních přejezdech (dopravní
prostředky s vlakem). Z nejasných důvodů je mezi výše uvedenými 540
usmrcenými ve statistikách zahrnuto 14 studentů SPŠ v Masné ulici,
kteří zahynuli na železničním přejezdu - chmelové brigády Deštnice
1966.
slechta48
2020-07-22 10:42
Konečně dochází k nárůstu přepravených osob po železnici. Stav se
ale dostal tak daleko, že propustnost tratí již omezuje nákladní
dopravu. Bodejť by ne!! Při rekonstrukcí nádraží došlo vždy k
redukci počtu kolejí, na malých nádražích místo dvou či tří zbyla
jen jedna, vlaky se tak mohou míjet až po desítkách minut jízdy ...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.