Pirátské barvičky

Praha je na krizových mapách krajů označována jako nejhorší místo s nejvyšší koncentrací nákazy koronavirem, s nejsytější barvou - a co řeší její vedení? Barvičky autobusů.

Vždyť je to přeci logické. V době, kdy se mocní hádají o rozpočet, kdy nikdo neví, kolik nás bude celá koronakrize stát a jestli budou, či nebudou nějaká omezení, kdy se veřejnost o dění na radnici zrovna dvakrát nezajímá, protože má svých problémů dost, se »ušlechtilé« nápady dělají nejlépe.

Jedním z nich je ten, který plánuje přebarvit tramvaje, městské i příměstské autobusy, ale i vlaky do jednoho designérského celku, a dodat tak městské hromadné dopravě jednotnou vizuální identitu. A zároveň odlišit dopravu městskou a příměstskou tak, aby již barvy říkaly, v jakých pásmech se který prostředek pohybuje a vše bylo pro cestující snadno rozeznatelné.

Moje první myšlenka se stočila do mateřské školky. Tam se přece děti prvně učí barvičky. Ale už na konci školky by měly znát i tvary velkých písmen a čísel. Cožpak vedení Prahy neumí písmenka a čísla, která dosud v rozlišení jednotlivých spojů stačila? Všechny to mají napsané na čele, přece…

Ale on bude asi zakopaný pes jinde. Protože se jaksi rozbily kontakty na velké firmy a velké reklamy rozvázáním smluv s JCDecaux, nekape nikde žádná korunka ani bokem. Stačí se podívat v metru na prázdné reklamní boxy a je jasné, že to málo, co tam je, nikde nikomu nic nehodí. A víte, kolik korunek by stálo takové přebarvení autobusů? Navrhnout grafiky, firmy, povolení, poradce… a barvičky. Podle remcání opozice by přemalování všech vozů mohlo stát i víc než sto milionů korun.

To zajímavější je ale skryté za tím. Společně se sjednoceným designem zvenku je plánován i jednotný design navigačních systémů a piktogramů uvnitř dopravních prostředků. A také nové logo Pražské integrované dopravy a Integrované dopravy Středočeského kraje. A víte, kolik designérů, grafiků, návrhářů, ředitelů, asistentů a úředníků a politiků se za takovým náročným úkolem skrývá? A každý z nich si zaslouží přece odměnu, zvláště v této těžké době.

Jo a nezapomeňte, že se bude od příštího roku jízdné zdražovat! Praha tolik peněz na udržení dosavadních cen nemá. Je to prostě potřeba!

Helena KOČOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1.9, celkem 115 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2020-08-05 22:46
manitius: Dobrý nápad. Všechny tyto a podobné dotace by měly být
zrušeny.
velkymaxmilian
2020-08-05 20:01
@jocky: Zdá se, že vám nebylo shora dáno pochopit smysl mé glosy,
otázka nového designu je celkem podružná. Podstatou je propaganda
"šedivka", o kterou se velká většina zdejších tzv.
"publicistických" textů opírá. To, že někdo dostane pár
tisícovek nebo desítek tisíc, za návrh nového "kabátu"
vozidel PIDu, může zajímat pouze závistivého ubožáka, který má
maximally bare ass...
jocky
2020-08-05 17:07
MaxiTheGreat, pražské dopravní podniky na to ale nepotřebují frajera
zvenčí, kterému to zaplatí. Že se bude lakovat až příští rok
není podstatné, peníze šly za návrh, zbytečný a nesmyslný. Manite,
Manite The Great, co takhle nekoupit jeden tank nebo stíhačku? Ušetřilo
by se podstatně víc. Jen tak mimochodem, ČT1 a jí podobní zřejmě
uvedené servery nečetly také, protože v televizních zprávách také
nic takového uváděno nebylo, Maxi. Tebou zmiňované "úpravy se
nebudou týkat..." je pitomost, budou, i když "jen" v
rámci přelakování po uplynutí životnosti nátěru, což nemusí být
za rok či za dva. Znovu zdůrazňuji: peníze teď jdou především
autorovi návrhu, jinak by rozpočet na přestříkání vozových jednotek
zůstal stejný jako předtím + inflace. Ach jo.
velkymaxmilian
2020-08-05 12:51
Poznámka paní Kočové je učebnicovou ukázkou principu "šedivé
propagandy", která je založená na polopravdě. Díky elektronickým
médiím, v tomto případě Centru.cz a Seznamu.cz, si mohli lidé v celé
republice přečíst informaci o záměru DP HMP v rámci PID (Pražské
integrované dopravy zahrnující Středočeský kraj) zvolit
sjednocující design celého vozového parku, a to včetně
příměstských vlakových jednotek. Nyní podstatná fakta, která si
autorka nechala pro sebe a oblbuje čtenáře, kteří výše uvedené
zpravodajství nečetli, nemo k němu nemají přístup. V letošním roce
se přelakovávání příslušného vozového parku konat nebude. Od
příštího roku bude probíhat průběžně. V novém
"kabátě" budou v rámci obměny vozového parku již od
výrobců. U stávajích vozidel se tak bude dít v rámci běžných
harmonogramů pro obnovu nátěrů karosérií. V případě tramvají se
úpravy nebudou týkat páteřních a ikonických typů T 3 a jejich
modernizovaných verzí (zůstává horizontální kombinace červené a
béžové), kterých je v provozu 383, téměř polovina z cca 800 souprav.
Co se týče autobusů jednotný design číselných řad
"stovek","dvoustovek" ryze pražských a
"třístovek" s výjezdní stanicí v katastru HMP má naprostou
logiku, což se týká i příměstských vlaků linek "S".
Polemizovat lze asi o jednotném "kabátě" pro vlaky metra, ač
u modernizovaných sovětských souprav šedočervená kombinace v
podstatě již je. Soudný čtenář si snad udělá úsudek sám...
manitius
2020-08-05 12:24
Správně, soudružko Kočová. V této těžké době je třeba šetřit.
Co třeba, kdybychom ušetřili na penězích poskytovaných Svazu
bojovníků za svobodu nebo Klubu českého pohraničí?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.