Ilustrační FOTO - Pixabay

Řím vsadil na e-koloběžky, teď má trable

Od dvoukolových válečných vozů ve starověkém Římě zvěčněných ve filmu Ben Hur z roku 1959 se nemohou lišit více, podle kritiků však ve špatných rukou mohou být stejně nebezpečné. Řeč je o tisících elektrických koloběžek, které zaplňují dlážděné ulice italské metropole v době, kdy lidé kvůli pandemii hledají alternativu k přeplněné hromadné dopravě, píše agentura Reuters.

S cílem podpořit takzvanou mikromobilitu - způsob osobní dopravy ve městech na kratší vzdálenosti pomocí skladných a bezemisních vozidel - udělily úřady v Římě licenci osmi společnostem, včetně firem Lime či Bird, na provoz zhruba 6000 e-koloběžek. Další tisíce jich mají přibýt, což je vidina, na kterou část obyvatel hledí s obavami.

Starostka Virginia Raggiová podporuje dopravu prostředky na elektrický pohon ve městě, kde čas od času hoří autobusy v důsledku nedostatečné údržby a stanice metra bývají zavřené i celé měsíce kvůli porouchaným eskalátorům.

Mnoho obyvatel metropole nyní používá e-koloběžky při cestě do práce, turisté si užívají jízdy od římského Kolosea do Vatikánu či na mostech přes řeku Tiberu.

Bateriemi poháněná vozítka se v Římě uchytila také proto, že místní kopce jsou pro většinu cyklistů příliš strmé. Podle zákona se na nich nesmí jezdit na chodnících, rychlostí více než 25 kilometrů za hodinu na silnicích a šest kilometrů za hodinu na pěších zónách. Jezdci musejí být starší 14 let, pod 18 let jsou povinni nosit přilbu.

Množí se stížnosti kvůli nebezpečné jízdě a několika zraněním po nehodách s automobily. Někteří řidiči e-koloběžek byli dokonce zpozorováni při jízdě po nebezpečném a zrádném městském okruhu.

»Porušují veškeré základní silniční a dopravní předpisy,« říká místní obyvatelka Carmen Goliová. »Měl by se vyžadovat normální řidičský průkaz,« dodává.

Policie uvedla, že jen v červenci rozdala pokuty ve výši až 400 eur (10 757 korun) 150 uživatelům těchto vozítek. Podle mnohých je to však příliš málo.

Půjčování e-koloběžek funguje tak, že aplikace na chytrém telefonu uživatele najde nejbližší stroj a cena za svezení se pak účtuje automaticky, obvykle v závislosti na ujeté vzdálenosti.

Uživatelé mnoho koloběžek odkládají poblíž antických památek, blokují tím chodníky, což některé rozzlobené obyvatele přimělo vzít věc do vlastních rukou. Začátkem září policie zadržela před jedním z nejslavnějších římských divadel ženu, která skopla jako domino desítky koloběžek zaparkovaných vedle sebe na chodníku.

Očekává se, že počet elektrokoloběžek v Římě v nadcházejících měsících naroste na 16 000.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4, celkem 4 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2020-09-27 17:01
Jezdím na elektrokole. Koloběžkáťi jsou pro mne pohromou. Hlavně
nezletilci. jezdí riskantně, zaparkují kde je napadne, večer oslňují.
Jezdím teď raději méně.
antal
2020-09-27 11:46
Nie je to zlý nápad, v kopcovitom teréne lepší ako bicykel, človek sa
pri cestovaní do práce nespotí. V Bratislave ich je tiež plno. Len by
ich používatelia sa mali naučiť rešpektovať ostatných. Často ich
stavajú doprostred chodníka, blokujú východy z panelákov, jednoducho
zavadzajú. Treba aj tu určitú výchovu ich používateľov. /// Ak už
nebudem vedieť ťahať na bicykli do kopca, presedlám na kolobežku aj
ja:-)
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.