Ilustrační FOTO - Pixabay

Proč se u nás elektromobily nechytají

Náklady na elektromobil jsou v České republice jedny z nejvyšších v Evropě, naopak vlastnictví benzinového vozu je v tuzemsku téměř nejlevnější.

Vyplývá to z pravidelného srovnání Car Cost Index společnosti LeasePlan v 18 evropských zemích.

ČR patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnictví a provoz benzínového vozu podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun), což je druhá nejnižší hodnota, a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 Kč), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 Kč), což je naopak pátý nejvyšší náklad. Hlavním důvodem je fakt, že stát nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.

Analýza sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 000 kilometrů.

Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích. To znamená, že náklady na jejich vlastnictví jsou srovnatelné nebo maximálně o pět procent vyšší, než u vozidel se spalovacími motory. Plně konkurenceschopné jsou v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii.

»Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje,« uvedl obchodní ředitel LeasePlanu v ČR Peter Tölgyesi.

Pokud stát přijde se silnější podporou čisté mobility, bude ČR podle něj následovat vývoj v západních zemích, kde je zastoupení elektromobilů mnohem vyšší. Pandemie koronaviru může přechod na elektromobily zbrzdit, dlouhodobě prý ale poptávka po elektrických vozidlech bude stoupat i v ČR.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.