Reklama
Ilustrační FOTO - Haló noviny

V turismu ztratí práci 200 000 lidí

Koronavirová krize v cestovním ruchu může způsobit ztrátu až 200 000 pracovních míst. Spotřeba cestovního ruchu se podle posledních analýz letos propadne o zhruba 54 procent na 139 miliard korun. Řekl to šéf státní agentury CzechTourism Jan Herget.

Pandemie, kvůli které se prakticky zastavil cestovní ruch, způsobila problémy nejen v samotném cestovním ruchu, který zaměstnává asi 250 000 lidí. Pokud přičteme návazné obory jako jsou pekaři či prádelny, na které koronavirus a související vládní opatření dopadají nepřímo, dostaneme se podle Hergeta na mnohem vyšší počet. Zda se pracovní místa podaří udržet, bude podle něj záležet na tom, jak dopadne druhá vlna nákazy. »Pevně věřím tomu, že podnikatelé najdou odvahu pokračovat dál, že stát jim pomůže a pomáhá, a že se nám povede společnými silami přežít,« řekl. Vakcína nebo jasná pravidla pro cestování by měly napříště zamezit úplným uzavřením oborů.

S největší ztrátou se podle Hergeta potýkají velká města, nejvíce Praha, kde je propad o 80 procent. Naopak lépe jsou na tom například Jeseníky nebo Vysočina.

Velkým problémem je výpadek kongresového cestovního ruchu, který přinášel značné finanční prostředky. Podle CzechTourism zahraniční kongresový turista utratil v Praze za den 5756 korun, běžný turista 3300 korun. Velké lékařské kongresy či podnikatelské akce chybějí právě především ve velkých městech. Podle Hergeta bude dlouho trvat, než se podaří stav vrátit na předkrizovou úroveň.

Spotřeba zahraničních turistů v ČR loni činila 124 miliard, letos se propadne o 77 procent na 28 miliard korun. V případě domácích turistů se v letošním roce předpokládá pokles spotřeby o 26 procent na 67 miliard korun. Ostatní cestovní ruch jako služební cesty apod. se propadne o 52 procent na 41 miliard korun.

Herget zároveň uvedl, že CzechTourism nemá v současné době v rozpočtu peníze na velkou marketingovou kampaň na podporu domácího cestovního ruchu. Ani pro ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) to není aktuálně prvořadé téma.

Materiál, podle kterého MMR plánovalo za reklamu na dovolené v České republice v médiích, na internetu a billboardech vydat dvě miliardy korun, vložil resort na konci července do připomínkového řízení. Rychle ho ale stáhl. Podle šéfky MMR Kláry Dostálové (za ANO) se jednalo o pracovní verzi, která byla prezentována jen omylem.

(ste)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 2 hlasy.

(ste)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.