Reklama
Avia Av-14T OK-LCA od ČSA na pařížském aerosalonu roku 1957. FOTO - Wikimedia commons

Letecká legenda prošla omlazující kúrou

Letecké muzeum Kbely nechalo zrenovovat jeden ze svých největších exponátů, historický dopravní letoun Avia Av-14 z roku 1958. Práci zajistil Vojenský technický ústav (VTÚ).

Dopravní a transportní letoun Iljušin Il-14, vyráběný v 50. a 60. letech minulého století, měl podle Andreje Halady z Vojenského historického ústavu (VHÚ) pro československé civilní i vojenské letectví velký význam. Bývalý československý letecký průmysl získal na tento původně sovětský typ licenční práva a vyráběl jej od poloviny 50. let v Závodech Jiřího Dimitrova n. p. Letňany jako Avii Av-14, a to především pro československou armádu.

»Stroje provozované ČSA byly postupně vylepšovány a zvětšovala se jejich kapacita až na 40 placených sedadel pro cestující. Letouny se vyznačovaly vysokou spolehlivostí a dlouhou životností všech konstrukčních celků,« uvedl Halada.

Stroj s výrobním číslem 805119 se do sbírek VHÚ dostal před 45 lety. Vyroben byl v roce 1958, poté byl zařazen do služby Československých aerolinií. Nejprve byl nasazován na nejvytíženější trasy, s příchodem modernějších strojů ho aerolinky přesunuly na kratší, především tuzemské lety. Poslední linkový let absolvoval v září 1975. Do té doby nalétal 18 435 hodin bez nehody.

Letoun byl poté vystaven na venkovní ploše Leteckého muzea Kbely a příležitostně zpřístupňován veřejnosti. »Dlouhý pobyt pod širým nebem se však nepříznivě podepsal na jeho vnějším vzhledu,« uvedl Halada. Od srpna 2019 byl proto postupně renovován, na pracích se podíleli odborníci z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany (VTÚLaPVO).

Podle Jiřího Kuzdase z VTÚLaPVO byla práce náročná. »Jen na potažení vnějších částí jsme například spotřebovali 100 metrů čtverečních materiálu,« poznamenal. Vyměnit se mimo jiné musela okna, renovovány byly i palubní desky z pilotní kabiny a oba motory byly nakonzervovány. Práce si například vyžádaly pořízení třípodlažního lešení a pronajmutí hydraulické plošiny. Letoun byl znovu natřen v barvách, ve kterých v roce 1975 dolétal. Podle Pavla Langa z VTÚ práce stály několik milionů korun.

Ředitel VTÚ Jiří Protiva poznamenal, že spolupráce s VHÚ nekončí. »Čekají nás ještě další historicky cenné artefakty, které můžeme takto znovu přivést do skvělého stavu,« řekl. Ředitel VHÚ Aleš Knížek věří, že se zrestaurované exponáty podaří odpovídajícím a kvalitním způsobem uložit a představit veřejnosti. »Doufáme proto, že i tento zrenovovaný letoun najde své místo pod střechou, v hangáru, a podoba současných renovačních prací tak vydrží co nejdéle,« řekl.

(ng)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 14 hlasů.

(ng)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.