Reklama
Ilustrační FOTO - Pixabay

V elektromobilitě dál výrazně zaostáváme

Elektromobilita v České republice dál zaostává za Evropou. V současnosti je u nás 808 dobíjecích míst, což tvoří pouze 0,4 procenta z jejich celkového počtu v Evropské unii. ČR je tak v počtu dobíjecích stanic na konci evropského žebříčku, vyplývá z údajů Evropské asociace výrobců automobilů. Celkem je u nás registrováno přes 5000 elektromobilů.

Podle údajů asociace, která do hustoty nabíječek pro auta počítá i běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou obvyklé například v autoservisech, jsou dobíjecí stanice v Evropě rozmístěny velmi nerovnoměrně. Tři čtvrtiny evropských stanic jsou pouze ve třech státech EU - v Nizozemsku, Německu, Francii - a ve Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území původní evropské osmadvacítky. ČR je naopak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem.

Jedním z klíčových faktorů, který zatím brzdí posilování hustoty nabíječek u nás, je slabý zájem tuzemských firem o auta na elektrický pohon. Právě ony totiž tvoří tři čtvrtiny registrací nových aut. Bateriové elektromobily nyní tvoří v autoparcích tuzemských firem čtyři procenta proti přibližně 16 % v ostatních zemích EU. »Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit,« uvedl konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Podle statistik například v Nizozemsku jsou elektromobily ve firemních flotilách proti ČR až osmkrát častěji.

Celkový zájem o elektrická auta ovšem v posledních době zrychluje. V ČR se jich letos prodalo zatím více než 2000. V celé EU se jejich počet za poslední tři roky zvýšil o 110 %, zatímco počet dobíjecích stanic pouze o necelé tři pětiny na 200 000. Podle evropské asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut. Podle Kadeřábka by se tak měly do budování dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti.

Stát uvádí elektromobilitu jako hlavní cíl při ekologizaci dopravy. Do roku 2030 chce počet těchto aut zvýšit na statisíce. V budování dobíjecích stanic v současnosti využívá především peníze z evropských fondů, letos vypsal programy za desítky milionů korun na jejich výstavbu.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 4 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.