Reklama

Školství se vrací do doby po 2. světové válce

V rozsáhlém rozhovoru v Haló novinách 8. ledna jsem hovořil o nadcházejícím parlamentním třetím čtení nebezpečné novely zákona o pedagogických pracovnících, která zpravomocňuje ředitele škol přijímat na učitelská místa kohokoliv s magisterským vzděláním bez odborné pedagogické kvalifikace. Navíc tento učitelský laik bude automaticky postaven na roveň vystudovaným pedagogům, a to i finančně. Jedná se o stav vracející naše školství před rok 1946, kdy byla zákonem jasně definována povinnost vysokoškolského pedagogického vzdělání pro učitele, ať už na fakultách pedagogických či ostatních učitelských fakultách československých univerzit (zejména filozofických).

Na text, který podrobně a hlavně odborně popisuje katastrofální dopady chystané novely, se během několika málo dní ozvaly stovky nejen učitelů, ale i rodičů – svědčí o tom čtenářské hlasování pod rozhovorem na internetu. Krom souhlasných reakcí se vyskytly však i hlasy (zpravidla z úst nekvalifikovaných vyučujících či absolventů tzv. pedagogického minima), jejichž opakující se argumenty byly následující: rigidita českého školství a jeho odtrženost od současného světa, nízká prestiž učitelského povolání a fakult připravujících učitele, zoufalá úroveň a zbytečnost pedagogického minima nebo nutnost urychleně do škol dostat »skutečné« odborníky z praxe či neučitelských vysokých škol. Na mnohé otázky jsem se snažil odpovídat jednotlivě se snahou vysvětlit pisatelům jejich nepozorné čtení, neboť jinak by se dověděli o krátkozrakosti chystané novely, která v důsledku může poškodit nejen děti samotné, ale i kvalifikované učitele.

Uvádím stručně několik argumentů: Za prvé, těsnější provázanost školy se světem mimo ni nezaručuje v žádném případě kvalitu výchovně-vzdělávacího procesu, naopak upozaďuje leckdy i praxí nedotčené klasické hodnoty. Škola je specifická právě tím, že uvádí žáky do kultury, tradice a učí je právě poznatky a vštěpuje hodnoty, které nejsou hned »použitelné«, zejména v tzv. všeobecně-vzdělávacích předmětech, předmětech estetické výchovy apod. A k takové práci na profesionální úrovni musí být učitel speciálně vybaven. Nejedná se tedy o zastaralost nebo rigiditu vzdělávacích postupů.

Za druhé, prestiže učitelství lze jen stěží dosáhnout bezbřehým uvolněním této profese komukoliv, kdo nikdy nepřišel do kontaktu s pedagogickou psychologií či didaktikou. V konečném důsledku jeho špatné výchovné práce (ty důsledky ovšem nejsou dlouho vidět) dojde nakonec v očích veřejnosti k ještě radikálnější dehonestaci této profese. Tímto krokem pragmaticky vyřešíme možná rok, dva, ale poškodíme tím celé školství jako systém, neboť vůbec není jasné, zda bude někdy ještě zájem tuto novelizaci zrušit.

Za třetí, kvalitu přípravy na učitelských fakultách nebo v kurzech pedagogického minima nespasíme tím, že ponecháme zcela na libovůli ředitele školy vybrat si pro práci s dětmi např. inženýra-chemika, který – v souladu s chystaným právním předpisem – teoreticky bude moci učit klidně češtinu. A díky tomu, že již dnes existuje možnost pověřit učitele druhého stupně ZŠ i výukou pro stupeň první, lze po schválení novely takovému »odborníkovi« bez ponětí o psychologii dítěte nebo ontogenetickém vývoji umožnit nadále kvalifikovaně vyučovat i tam. Navíc, chystaná novela onu možnost absolvovat pedagogické minimum zachovává (zahájit by ho nekvalifikovaný měl do tří let), nijak se ale nepočítá s jeho zkvalitněním. Novela tuto otázku neřeší a tím zakonzervovává i ony nekvalitní podoby tohoto studia.

Za čtvrté, je nutné předjímat tzv. negativní lidský faktor při ředitelově výběru uchazeče – mám na mysli následnou možnost dát místo svému příteli, příbuznému či prostě jen podlehnout tlaku zastupitelů dané obce nebo města, které školu zřizuje, a upřednostnit tak kohokoliv, kdo třeba i selhal ve své původní profesi, před absolventem učitelského studia. V neposlední řadě pokládám za doslova urážející poslat všem současným pedagogům vzkaz hovořící vlastně o zbytečnosti jejich dosavadních studií a stavící je na roveň s laiky z »praxe«, kteří možná získali zkušenosti ve státní správě, vybudovali fungující firmu či dosáhli dobrých výsledků ve svém původním oboru, ale neprokázali tím kompetentnost zvládat citlivé pedagogicko-psychologické či didaktické problémy.

Leo VANIŠ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.6, celkem 621 hlasů.

Leo VANIŠ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


donald.kaczerowski
2021-01-25 21:16
radkmirova - Můžete vysvětlit, co má společného studium matfyzu se
schopností udržet manželství? Já znám spoustu příslušníků všech
možných profesí včetně učitelů, kteří jsou rovněž rozvedeni. Jak
tady čtu vaše názory, tak bych vás nenechal učit ani svého čokla
podávat packu.
jarprchal43
2021-01-25 21:11
radkmirova - O inteligenci střelených učitelek jsem nikdy neměl vysoké
mínění a vy jste mě přesvědčila, že se na tom nic nezměnilo.
Smyslem mého vyprávění bylo ukázat, že nás za komunistů na fildě
školili jako historiky a pak mé nešťastné kolegy poslali učit, aniž
věděli jak. Kdybyste neměla rudo před očima, vyčetla byste z mého
příspěvku, že jsem učit nikdy nechtěl a taky jsem nikdy neučil.
Nevím, co je špatného na tom, když chce někdo být historik. Každý
jsme měli v mládí nějaké sny - někdo chtěl být zase pilot a jiný
třeba popelář. A pokud jde o příspěvek D.Kaczerowského - tuhle
zkušenost jsme v naší generaci asi udělali všichni. Dílny na
jedenáctiletce byly komedie (na základce, kdy by to možná mělo
nějaký smysl jsme je neměli), stejně jako by byly na dnešním
gymnáziu. Komunisti si od nich nejspíš slibovali, že intoši budou mít
blíž k dělnické třídě (moje manželka dokonce chodila při
jedenáctiletce v Chomutově do tamní Mannesmanky!), co si od nich slibuje
dnešní školství, suď bůh. Když už se dá jednou někdo na střední
školu, těžko skončí v zámečnické dílně. A pokud neumí doma
zatlouct skobu, vždycky najde někoho, kdo to udělá za něj.
radkmirova
2021-01-25 13:24
Salekiv, donald, prchal a podobní: je vidět, že si pletete základní
pedagogické pojmy za dojmy: nejdříve si kupte základní učebnici
nějakých didaktických základů, aby dohadování mělo aspoň trošku
odborný základ, než například budete mluvit o tom, že rodiče
chtějí kvalitu - SALEKIV. Tak mi nejdřív popiště, jak se ta kvalita
pozná. A osobně znám dost sociálně neschopných absolventů matfyzu i
ing, kteří nedokázali ani udržet manželství nebo vztahy mezi partnery
a v krámu si neřekli pomalu ani o deset deka salámu, takže se jich
vyrojilo po revoluci dost nezaměstnatelných. A co potom s nima, že? No
takže do školy. A kvalita: Pacienti chtějí taky od lékařů kvalitu a
pletou si to za zboží v krámě, přitom ničemu nerozumí. A jestli
chcete srovnávat překlepy se shodou podmětu s přísudkem a ubohými
projevy, nemám slova. PRCHAL: Latina, historické prameny a všechno, co
pan kolega povídá, nemá vůbec nic společného s výukou na
gymnáziích, tohle patří historikům a ne učitelů, je to spíš ke
škodě. A jestli se tu přiznává, že vůbec učitelem být nechtěl,
neměl se do toho plést a měl zůstat u "vědy". Asi ví, proč
z toho utekl. On by každý chtěl být historik, že? A dneska se každý
neúspěch lehce svádí na to, jak jste nemohli a bylo vám bráněno...
To už totiž nikdo nedohledá. DONALD: je vidět, že nechápe princip
práce s dílnami ve škole, nepsal byste takové nesmysli. Vám to asi
není dnes k ničemu, ale přečtěte si aspoň něco o práci ve výchově
mládeže a třeba pochopíte, že nejde o dělání šroubů. VŠICHNI
DOTČENÍ PISÁLCI: Dokažte kvalitu ve svých oborech a než začnete
mluvit o školství, kupte si učebnice základu teorie vyučování a
výchovy aspoň z prvního ročníku,jako jsem to dostudovávala já už
dávno po škole.
fronda
2021-01-25 01:02
Tady je vidět, jak za socialismu mohli studovat i antikomunisté. --- V
dnešní době nastal úpadek úrovně škol. Už jenom z toho důvodu, že
na maturitní obory i na VŠ vezmou prakticky každého.
donald.kaczerowski
2021-01-24 15:37
joska.korinek - Já jsem spíš pochopil z vašich příspěvků proč vám
Prchal napsal, že jste zamindrákovaný zmetek. Myslím, že má úplnou
pravdu.
joska.korinek
2021-01-24 11:26
Donalde, raději se poptejte svého chráněnce Prchala, proč mu říkám
lhář a šmejd. On to dobře ví, ale nepřizná.
jmarek3
2021-01-23 19:44
Mám známou , která učila na ekonomce .Po roce 1989 byla škola zrušena
a paní profesorka nemohla sehnat uplatnění i když jednou sehnala místo
ve škole, ale když poznala tu vlčí smečku na škole , tak zůstala
doma , protože manžel také profesor s další aktivitou uživil rodinu.
V rodině máme také ing.matfyz a bohužel i když je velmi pracovitý ,
tak dělá podřadné práce atd. Školství prochází 30 let hurá
změnou , jako ostatní odvětví zničeného Československa.
donald.kaczerowski
2021-01-23 19:35
joska.korinek - Co kdybyste nám Kořínku místo dětinského napadání
jarprchal43 napsal něco o svých pedagogických zkušenostech? A jak to
bylo se vzděláváním učitelů za vašeho mládí?
jarprchal43
2021-01-23 12:12
joska.korinek - Kdyby mě zmindrákovaný a závistivý zmetek (považuju
to za adekvátní vašemu lháři a šmejdovi) pochválil, bylo by něco
špatně. Pište dál, vaše upocené výkřiky mě nabíjejí. Vždycky si
uvědomím své štěstí, že jsem nedopadl jako vy. Nevím, jak jste z
mého příspěvku poznal, že se vytahuju a šplhám. O dnešním
školství toho moc nevím, proto ho nehodnotím. Ale když sleduju, co
znají mí pražští vnuci a porovnávám to se svou generací, myslím,
že na tom ti současní mladí nejsou vůbec špatně. V české
literatuře jim například nezatajují spousty kvalitních spisovatelů,
jako to dělali nám. O výuce dějepisu ani nemluvě.
marin
2021-01-23 11:05
No já jsem měl také jedenáctiletku s dílenskou praxí. Nakonec jsem se
po různých peripetiích stal programátorem i mezi mladšími vcelku
úspěšným, neboť jsem pracoval v technické laboratoři na
programování různých technických procesů a dokázal jsem si sám na
rozdíl od ostatních navrhnout a vyrobit různé menší elektronické i
silnoproudé prvky, na kterých jsem mohl svoje programy odlaďovat
(software debugging) a ne je zkoušet až někde v živém provozu. Možná
i proto je dnes problém s nově zavedenými programy, nejsou před tím
dostatečně odladěné, dodělávají se za provozu. Kromě toho jsem
zaznamenal, že se podobné dílny zase zavádí, aby alespoň někdo
získal vztah k fyzické práci, neboť potřebných řemeslníků ubývá.
A pak nevíte, kdy se vám to může hodit.
joska.korinek
2021-01-23 11:02
Kdybych z vlastní zkušenosti nevěděl, že jarprchal je lhář a šmejd,
dal bych mu v ledasčem zapravdu. Ale on už má tu náturu, že se musí
vytahovat a šplhat u právě vládnoucích, ať už jsou jacíkoliv. S
tím se nedá hnout!
donald.kaczerowski
2021-01-23 10:21
pipinidel - Koncem padesátých let jsem byl žákem tehdejší
jedenáctiletky. Měli jsme předmět, nevím jak se přesně jmenoval, ale
říkali jsme mu dílny. Učili jsme se soustružit, frézovat, vrtat
elektrickou vrtačkou a dokonce ručně vykovat hřebík nebo skobu. U
středoškoláků se ovšem nepředpokládalo, že půjdou do učebního
oboru, byli nasměrováni jinam. Takže kontrolní otázka: Jaký to mělo
smysl? Myslíte, že jsem si v dospělosti ručně vyráběl hřebíky a
skoby, pokud jsem doma potřeboval něco opravit nebo zavěsit?
jarprchal43
2021-01-23 09:42
hajek.jiri51 - Až Hájku vystřízlivíte, přečtěte si můj
příspěvek ještě jednou. Jak už jsem napsal přispěvatelce
radkmirova, nic jsem nehodnotil, jenom jsem popsal přípravu pedagogů v
mém mládí. Můžu vám to popsat ještě podrobněji. Na katedře
historie jsme se kromě československých a obecných dějin učili
práci s archiváliemi, latinu, číst historická písma, shromažďovat
podklady z odborné literatury a dokumentů pro vědecké práce, diplomku
jsme psali nikoliv z pedagogiky, ale z historie. Pro kolegy, kteří šli
učit, příprava jako bič.
stanley58
2021-01-23 01:47
A uz je to tady. Doposud tady diskutovali dalo by se rict praktici a
odbornici. Zajimava diskuze. Ale jakmile se do toho vlozi bolsevik
hajek.jiri51, okamzite do toho zacne vnaset tu svoji politiku. Podle nej se
zde opet vyjadruji pravicovi pisalci a antikonuniste, kteri jen pomlouvaji
stare socialisticke zrizeni a k tomuto clanku a prispevkum hanobi
socialisticke skolstvi. Bud te diskuzi hajek nerozumi, nebo opet
rozdmychava politicke vasne. Tak jak to umi.
hajek.jiri51
2021-01-23 00:21
Byť jsem absolvent PF, ale pracoval jsem celý život v IT. Učil jsem jen
krátce, práce se mi líbila a celkem mi i šla. Na hodiny jsem se vždy
těšil. Trochu hůř to bylo se Sborovnou a těmi "úkoly"
navíc. Problematiku ovšem sleduji. Třeba už jen ze samotné
problematiky inkluze, hlavně ze způsobu jak je prosazována, je mi na
nic. Problém je ale daleko širší a hlubší. To vše co se děje, tedy
že systém, který potřeboval jen relativně malé přirozené změny, je
cílevědomě od základu destruován, samozřejmě ne v prospěch národa.
Tlak jde zvenčí, rozložen na desetiletí, a hlupáky nahoře je jen
realizován. Z té diskuze tady je vidět ale taky jedno. Zúčastňují se
ji noví, zjevně v teorii i praxi zběhlí lidé, kterých názory
zkrátka beru, a oponují jim místní pravicoví kverulanti, konkrétně
Salekiv, Prchal, Och.rana svými typickými způsoby. Oponencí založenou
na zveličování jednotlivých snad i částečně pravdivých
případů, kdy je řečeno jen to, co se jim hodí do krámu a
ignorujících reálný skutečný stav. A to vše podloženo zjevnou
arogancí vševědů. Jejich "příspěvky" jsou, jako vždy o
ničem, založeny na překrucování a mlžení reality. Jako obvykle,
pouze remcají a nic rozumné nepřináší. A navíc jim nedochází, že
znehodnocováním anebo i hanobením vzdělávacího systému v minulosti,
hanobí sami sebe.
salekiv
2021-01-22 20:18
radkmirova: Já opravdu nevím, co je špatného na tom, když po vás
rodiče chtějí, abyste učila kvalitně. Ještě jsem neviděl učitele,
který by o sobě neříkal, že je obětavý. To není žádná metrika. I
obětavý učitel může být mizerný. A pokud si chcete vytýkat
překlepy, tak prosím - viz váš poslední odstavec - .. Ptotože..líp
placený místečka..Mohla bych jíd... a další.
jarprchal43
2021-01-22 19:40
radkmirova - Nevím, proč se do mne navážíte. nic jsem nehodnotil,
jenom jsem popsal výuku na FFUK za svého mládí. Máte nějaký
mindrák? Nešel jsem učit, protože jsem ani nešel studovat s úmyslem,
že budu učitelem. Chtěl jsem být historik, pár let jsem si to
vyzkoušel. Za normalizace už to nebyla věda, ale pavěda, tak jsem
odešel do jiného oboru.
radkmirova
2021-01-22 19:26
Pane Salekive, asi uz nebude mít smysl na Vás reagovat. Je totiž vidět
váš postoj k dětem a škole. Mluvíte o klientech, kteří se mají
podrobit nějakým zákazníkům. A ta vaše tvrzení že máme seknout s
kantořinou, když je to tak špatné, mně osobně jako dost obětavou
učitelku uráží. Ptotože já cítím odpovědnost ta to, co jsem si
zvolila, a to by měl každý učitel. Mohla bych jíd do firem, kde mi
nabízejí líp placený místečka, ale když se setkám s někým
takovým jako vy, kdo přistupuje tímhle způdobem k životu, tak mi to
morálně nedá tam právě nezůstat. Patrně jste nikdy o pedagogické
etice, psychologii, folozofii vzdělání neslyšel. To byste tak nemluvil.
Nedej bože, aby tací lidé pronikali do výchovy. Jasně, je to
nevýdělečné a špatné tak půjdem o dům dál.. Rodiče, děti atd
jsou klienti. No jistě. To by ty kantoty ale taky musela ta společnost
podle toho platit, víte! Je vidět, že patříte fo firem a máte asi v
myšlení jen kalkulačku. A k výbavě zkoušek i u učitele fyziky taky
patří znalost y/í ve shodě podnětu s přísudkem..
salekiv
2021-01-22 19:09
1. mluvím o svých zkušenostech z gymnázia, ne z první třídy. 2.
pokud je školství v tak špatném stavu, pak se vám divím, že tam
ještě pracujete. 3. Osobně žádného příčetného nezaměstnaného
matfyzáka neznám. Pokud někdo takový existuje, musí to být naprostý
exot. Tvrdit, že po revoluci byly matfyzáci propouštěni, je naprostá
lež. Naopak. 4. Pedagogové, kteří celý život pouze učí, žijí
podobně jako např. zdravotníci v bublině, kdy jsou přesvědčeni o
své výjimečnosti. Všechny připomínky k jejich práci arogantně
odmítají, aniž by si uvědomovali, že rodiče, resp. pacienti jsou
jejich klienti, kteří si je platí ze svých daní a oprávněně od nich
požadují patřičné výstupy. Pokud ty výstupy nevidí, mají plné
právo vyjadřovat se k jejich práci kriticky.
ja.krbecc
2021-01-22 18:43
Sleduju celý den tuhle diskuzi a vy odborníci matematici a fyzici a
suprajťáci, kteří jste učili pár let jako ohřívačku, máte jediné
štěstí že u pedagogicky vzdělaných učitelů ta odbornost není
vidět jako u vás v oboru nebo u doktorů, takže si troufáte učit a
ještě si myslíte, že to děláte dobře. Jenže nikdo vám to neřekne,
protže to nikdo nepozná a to klidně můžete vzdělávat a vychovávat
doslova škodlivě. Takže je to smutné, že na to není ochrana, aby to
nemohl dělat každý samozvanec.
1 | 2
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.