Reklama
Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Výnosy z dálničních známek loni vinou krize klesly na 4,8 mld. Kč

Korovirová pandemie snížila také výnosy z dálničních známek. Motoristé vloni nakoupili viněty za 4,8 miliardy korun, což je asi o půl miliardy méně než v roce 2019. Důvodem je oslabení provozu během krize. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy pro ČTK. V loňském roce šlo o poslední edici papírových dálničních kuponů, od letoška platí nové elektronické známky. Těch se zatím prodalo přes milion kusů.

Nejvíce řidiči loni nakupovali známky s roční platností, kterých si pořídili přes 2,6 milionu kusů za více než 3,9 miliardy korun. To je přitom podobné číslo jako o rok dříve, roční známky se totiž nejvíce prodávaly na začátku loňského roku a na konci toho předešlého. Tehdy se tak ještě na prodejích tolik neprojevila koronavirová krize, která naplno vypukla až na jaře. Pokles poptávky byl výraznější u krátkodobých známek. Desetidenních, o které byl ještě předloni největší zájem, motoristé koupili 2,15 milionu za 668 milionů korun. Známek s 30denní platností pak řidiči využili 515.518 kusů s hodnotou 226,8 milionu Kč. Celkem tak stát prodal 5,27 milionu kusů, což je asi o 1,5 milionu méně než o rok dříve.

Od letošního roku platí nové elektronické známky, které nahradily dosavadní papírové kupony. Známky se tak už nelepí na přední sklo auta, ale jsou vázány na jeho poznávací značku. Do středy motoristé nakoupili přes milion nových známek za přibližně 1,5 miliardy korun. V závěru ledna postupně zájem o známky roste, definitivně totiž končí platnost starých kuponů z loňska. Nejčastěji řidiči známky kupují v e-shopu edalnice.cz, dále také na pobočkách pošty, čerpacích stanicích Euro Oil a v samoobslužných kioscích u hranic.

Letošní prodeje jsou zatím o něco slabší než ve stejnou dobu vloni. Jednou z příčin je zřejmě i jedna z novinek elektronických známek, které umožňují nastavit platnost od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. U papírových kuponů platila roční známka celkem 14 měsíců, výhradně však od prosince předcházejícího roku do konce ledna roku příštího. Známku je nyní také možné zakoupit s až 90denním předstihem.

Provozovatel mýta společnost Cendis využití nákupu s předstihem alespoň několika dní doporučuje. Umožňuje to opravit případnou chybu, které se při zadávání údajů na e-shopu dopustila asi tři procenta motoristů. Nejčastěji jde o špatně zapsanou poznávací značku auta. Při koupi známky na poště či benzínkách je možné požádat o opravu do 15 minut od nákupu. Vždy však jen před zahájením platnosti známky.

Stejné naopak zůstaly ceny dálničních kuponů, roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Zůstává také zvýhodnění pro ekologická auta.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 1, celkem 1 hlas.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.