Reklama
Ilustrační FOTO - Pixabay

On-line lékárnám stouply tržby o polovinu

Tržby za léky na předpis v českých lékárnách a nemocnicích loni činily 71 miliard korun, meziročně o sedm procent více. Rostl také zájem o volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči. Jejich prodej proti roku 2019 vzrostl o 5,5 % na 26 mld. Kč. Výrazně expandovaly internetové lékárny, které navýšily tržby o 54 % na 3,2 mld. Kč.

Vyplývá to z dat analytické společnosti IQVIA. Trh přirozeně ovlivnila pandemie koronaviru.

Mezi nejprodávanější výrobky z volně prodejných léků se podle IQVIA řadily vitamíny, minerály a nutriční suplementy, jejichž prodeje dosáhly objemu 3,5 mld. Kč. Roční nárůst u nich činil 41 %.

Naopak tradičně silná kategorie léků na nachlazení, kašel a respirační potíže i přes počáteční zvýšený zájem v prvním čtvrtletí, kdy se lidé chtěli těmito produkty předzásobit, v meziročním srovnání klesla o 11 % na 3,5 mld. Kč, uvedla IQVIA. Zhruba 3,5 mld. Kč dosáhly i prodeje léků na bolest, které podle IQVIA meziročně vzrostly o osm procent.

»Český farmaceutický trh v roce 2020 prošel velmi turbulentním vývojem vzhledem k důsledkům pandemie, jež měla na trh s léky největší dopad ve druhém a čtvrtém čtvrtletí. Ve 2. kvartálu jsme pozorovali efekt předzásobení volně prodejnými léky a díky tomu také rekordní prodeje,« řekl generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko Martin Šlégl.

U některých volně prodejných produktů podle něj krátkodobě poptávka vzrostla i o stovky procent. »Nicméně poté přišlo výrazné ochlazení prodejů v tomto segmentu, kdy protipandemická opatření měla dopad například i na poptávku po přípravcích na kašel a nachlazení,« uvedl Šlégl.

Podobný vývoj podle něj měly také prodeje léků na předpis. »S tím rozdílem, že krátkodobý propad byl způsoben oddálením návštěvy lékaře či její úplné zrušení během první vlny pandemie. S nástupem druhé vlny mělo podobný vývoj čtvrté čtvrtletí, ale již s menšími propady prodejů,« řekl Šlégl.

Specialista na inovace IQVIA Ondřej Sýkora doplnil, že během pandemie došlo ke značnému nárůstu využívání telemedicíny a zvýšení internetových prodejů volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči. »Do budoucna očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Míra růstu však z velké části závisí na dalším vývoji pandemie,« dodal.

Mezi nejsilnější segmenty kategorie on-line patří podle IQVIA opět vitamíny, minerály a nutriční suplementy, léky na bolest a kosmetické výrobky pro ženy. Analytická společnost uvedla, že vůbec nejvyšší nárůst on-line prodejů byl v kategorii léků na nachlazení, kašel a respirační potíže, jež vzrostla o 109 % na 209 milionů Kč.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4, celkem 2 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.