Reklama
Ilustrační FOTO - Pixabay

Rehabilitace po prodělání infekce

Zatěžkávací zkouškou pro organismus nemusí být jen samotné prodělání infekce, zvláště obávaného viru COVID 19. Tělo po náročné nemoci většinou potřebuje nějaký čas na zotavení. Začátkem roku se pravidelně zvyšuje počet pacientů, kteří navštíví lékárnu, kde lékárníci často poskytují rady pacientům. Doporučují a vydávají vhodné léčivé přípravky právě v souvislosti s onemocněním COVID-19, i se stavy po prodělané infekci COVID-19. Jedná se o různorodé zdravotní potíže, jako jsou kašel, únava, bolesti svalů, dušnost, zapomnětlivost či úzkost a další, které pacienti pociťují i po více než 12 týdnech po prodělané infekci COVID-19.

Většina lidí se rozhoduje tyto následné problémy zvládnout sama jen za pomoci volně dostupných preparátů. Pokud pacienta lékaři prohlásí již za uzdraveného, je samoléčba v rámci rekonvalescence v pořádku. I když je vždy lepší řešit svůj aktuální stav s lékařem. V lékárně ale také dokážou lékárníci pomoci.

Před zahájením samoléčby by se měl pacient poradit se svým lékárníkem, který individuálně zohlední vhodnost vybraných léčivých přípravků dle konkrétních obtíží pacienta, přičemž osobní konzultací může lékárník zabránit i případným lékovým chybám. Například pokud se jedná o chronicky nemocného pacienta, který užívá jiné léky nebo i doplňky stravy určené k podpoře imunity.

Postcovidový syndrom

Málokteré akutní onemocnění dokáže znepříjemnit život pacientovi tak dlouho, jako právě COVID-19. »Příznaky, které přetrvávají po prodělané infekci COVID-19 jsou různé. Nejčastěji pacienti s lékárníky řeší únavu, bolesti svalů, kašel, dušnost, zapomnětlivost či úzkost. Během konzultace se lékárník snaží vybrat vhodné léčivé přípravky, které tyto potíže zmírní, přičemž je opravdu velmi důležitý individuální a komplexní přístup ke každému pacientovi,« popisuje své zkušenosti z lékárny Aleš Krebs, prezident České lékárnické komory (ČLnK).

Neustupující kašel

S ohledem na široké spektrum zdravotních potíží neexistuje univerzální rada pro všechny pacienty. O to důležitější je konzultovat svůj zdravotní stav se svým lékařem či lékárníkem. Zároveň je však nutné podotknout, že ověřených dat v souvislosti s infekcí covid-19 je stále málo, a proto lze doporučit to stejné, jako u podobných prodělaných nemocí, zejména viróz. »Z léků při postcovidovém kašli lze doporučit přípravky s obsahem tymiánu a břečťanu, v případě suchého kašle vhodná antitusika - léky na tlumení kašle. Jako pomocná léčiva při bolesti svalů a kloubů může pacient užívat hořčík v dávkách 300 mg denně, případně lze pro zklidnění předrážděného nervového systému užívat extrakt z levandule. Léčivem, které je přímo indikováno k podpůrné léčbě únavy, je například extrakt z rozchodnice růžové (Rhodiola rosea),« vysvětluje viceprezident ČLnK Martin Kopecký.

Ilustrační FOTO - Pixabay

Dále je vhodné zajistit také dostatečnou vlhkost sliznic. Je také důležité dodržovat pitný režim, nemocnému je možné podávat i přípravky s obsahem lišejníku. Vilma Vranová z Ústavu aplikované farmacie Farmaceutické fakulty MUNI Brno také apeluje na správné domácí prostředí. Mělo by být bez dráždivých podnětů, zejména cigaretového kouře. Vhodná je také inhalace přírodní minerální vodou, případně dechová rehabilitace, kterou pacienta naučí fyzioterapeut.

Problémy s pamětí

Pacienty po prodělaném onemocnění COVID-19 také mohou trápit poruchy paměti a koncentrace, či depresivní nálada. K těmto symptomům jsou indikovány přípravky z listů jinanu dvoulaločného (Ginkgo biloba), vzhledem k potenciálním interakcím je však vhodné se před jejich užíváním poradit s lékárníkem, který individuálně zohlední vhodnost užití u daného pacienta.

Vždy je však vhodné volit registrovaný lék, který je dostupný i bez lékařského předpisu. Pokud symptomy ani po zavedení těchto doporučení a samoléčbě neustupují, je vhodné navštívit lékaře.

Bolesti svalů a kloubů

Chronické bolesti svalů a kloubů mohou být způsobené jednak přímým poškozením tkání (virus může proniknout i do svalové buňky), nebo zvýšením citlivosti tkáně. Rekonvalescence trvá týdny, není tedy vhodné a obvykle ani možné okamžitě naskočit do plného pracovního režimu.

Základem řešení těchto potíží je zjistit, co vlastně konkrétnímu nemocnému přináší úlevu. Zda to je teplo nebo chlad, pohyb nebo klid. Doporučit lze podle Vilmy Vranové mírné pohybové aktivity, jako například dechová cvičení, strečink, jógu, chůzi apod. Tato režimová opatření jsou základem terapie a rekonvalescence.

Jako pomocná léčba může dobře fungovat hořčík. S výběrem dobře vstřebatelného hořčíku pacientovi pomůže lékárník. »Hořčík by měl pacient užívat v dávkách 300 mg denně, případně lze pro zklidnění předrážděného nervového systému užívat extrakt z levandule,« dodává Martin Kopecký.

Chronická únava

Léčba chronické únavy musí být vždy individualizovaná, zaměřená na potíže konkrétního pacienta, které je vhodné řešit postupně, krok za krokem. Podle odborníků není dobré pokoušet se únavu překonávat násilně prováděnou aktivitou. Pro zvládnutí chronické únavy ale není vhodný ani dlouhodobý pasivní odpočinek. Organismus musí mít stálou stimulační zátěž – fyzickou (procházka, protáhnutí, lehké cvičení) i psychickou (např. četba zábavné literatury). Dále je důležitý dostatek spánku a emočně pozitivní program. I ke zvládnutí únavy se dá mezi přírodními prostředky najít podpůrný prostředek:

»Léčivem, které je přímo indikováno k podpůrné léčbě únavy, je například extrakt z rozchodnice růžové (Rhodiola rosea),« vysvětluje Martin Kopecký. Mnoho studií ukázalo, že tato léčivá rostlina zvyšuje schopnost podávat fyzický výkon a dramaticky zkracuje dobu regenerace.

Nepodceňujte řádnou rekonvalescenci

Tak jako je vhodné po prodělané chřipce dodržet dobu rekonvalescence asi 14 dní, měli bychom s podobným opatřením počítat i po onemocnění covid-19. »Je třeba mít na paměti, že rekonvalescence trvá týdny, není vhodné a obvykle ani možné okamžitě naskočit do plného pracovního nebo tréninkového režimu. Mezi režimová opatření, která jsou základem terapie a rekonvalescence, lze doporučit mírné pohybové aktivity, jako například dechová cvičení, strečink, jógu či chůzi,« říká závěrem Aleš Krebs.

Helena KOČOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.4, celkem 10 hlasů.

Helena KOČOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.