Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Mars. Budoucnost lidstva tkví v objevování vesmíru

Když se čínská sonda Tchien-wen minulý měsíc blížila k Marsu, obarvila si Cchuej Tching-tching vlasy na červeno. Ve středu 10. února pak uspořádala online večírek, aby s dalšími fanoušky z celé země počkala na úspěšné navedení sondy na oběžnou dráhu kolem rudé planety. Jeden z účastníků si při té příležitosti oblékl podomácku vyrobený skafandr, u jiného byla doma na poličce vidět replika robotického vozítka, s nímž chce Čína v květnu na Marsu přistát, píše agentura AP.

»Budoucnost lidstva tkví v objevování vesmíru,« říká Cchuej, která je šéfkou China Mars Society, čínské pobočky největší světové dobrovolnické organizace zaměřené na podporu výzkumu a osídlování Marsu. Na plánované květnové přistání čínského roveru, který má mimo jiné shromažďovat údaje o podzemní vodě a zjišťovat známky možného života v minulosti na Marsu, již Cchuej připravuje další internetový dýchánek. Rostoucí zájem Číňanů o vesmír je inspirován ambiciózními plány vládnoucí komunistické strany Číny, které se za posledních 20 let podařilo vyslat do vesmíru vlastními silami svého prvního astronauta, vypustit na oběžnou dráhu kolem Země experimentální stanici či přistát se dvěma aparáty na Měsíci.

Turisté na startu

Čínští turisté proudí na tropický ostrov Chaj-nan, kde sledují starty raket z tamního vesmírného střediska. Další navštěvují napodobeniny marsovských kolonií umístěné uprostřed pouště s bílými kupolemi a přetlakovými komorami. Roste i množství televizních pořadů, knih a fanklubů na téma vesmír. Nejpopulárnější účet zaměřený na vesmírné objevy na sociální síti Weibo, která je čínskou obdobou Twitteru, má 1,25 milionu sledujících. Vláda prezidenta Si Ťin-pchinga se snaží nadšení veřejnosti podporovat. Zahájila mimo jiné pětiletý akční plán vědecké gramotnosti, který zahrnuje i podporu literárního žánru science fiction.

Obliba sci-fi stoupá

První čínský sci-fi román Město koček z roku 1933 se shodou okolností odehrává na Marsu. Za kulturní revoluce v letech 1966-76 tento žánr v Číně zcela zanikl, od přelomu tisíciletí ale jeho obliba stoupá. V roce 2015 se Liou Cch’-sin stal prvním Číňanem, jenž za svůj román Problém tří těles získal cenu Hugo, udělovanou každoročně nejlepším dílům žánrů science fiction a fantasy ve světě. Zatímco čínská vesmírná agentura se chystá letos vypustit základní modul vlastní orbitální stanice a kolem roku 2024 hodlá vyslat pilotovanou misi k Měsíci, čínští spisovatelé sci-fi si již představují čínské kolonie na Marsu. Čínská spisovatelka Chao Ťing-fang, která získala mezinárodní cenu Hugo za nejlepší sci-fi v roce 2016, vydala loni román Tuláci (anglicky Vagabonds), jehož děj se pohybuje mezi vyspělou, ale strohou společností na Marsu a chudou, přelidněnou a znečištěnou Zemí.

Nadšení z rudé planety

Číně se podařilo dostat svůj aparát k Marsu jako šesté v pořadí. Před ní uspěly Spojené státy americké, bývalý Sovětský svaz, Evropská unie, Indie a Spojené arabské emiráty. Abú Zabí přitom předstihlo Peking jen těsně - arabská sonda Amal (Naděje) začala kroužit kolem rudé planety pouze o den dříve než čínská. A nadšení pro vesmír je patrné i u konkurentů Číny. V největším městě Spojených arabských emirátů Dubaji vláda vyvolala pozdvižení, když promítala snímky dvou marsovských Měsíců na oblohu, mrakodrap Burdž Chalífa se v noci rozzářil rudou barvou a dubajské dálnice lemují billboardy s obrázky sondy Amal.

(ava, čtk)

Hodnocení: 5.3, celkem 7 hlasů.

(ava, čtk)

stanley58
2021-03-06 00:11
fronda - zkuste najit nekde tento clanek od ctk. Ja jiz 3x nasel v HaNo
clanek prevzaty z ctk a vsechny tri byly upravene a uplne jinak pak
obsahove vyznely. Takze, najdete a ja se vam omluvim. Jinak bude asi lepsi
"vymest ty zradce z komusticke tiskove agentury" - dle vaseho
navrhu.
fronda
2021-03-05 23:16
stanley58: A to tuhle dezinformaci přinesla ČTK! Vymést ty zrádce z
naší liberálně demokratické tiskové agentury!
stanley58
2021-03-05 22:25
Jste srandovni novinovy platek a web. Vas zajimaji jen bolsevicke, ruske a
cinske informace. Pro vas jsou ted modlou cinske informace o jejich
uzasnych uspesich smerem k marsu. Ale ze pred zhruba tydnem tam jiz
pristala sonda (pro vas bohuzel americka), tak o tom tady ani pismenko. Vas
a vase pisalky zajima jen rusko a cina. Myslite si, ze vuci vasim novym
potencionalnim sympatizantum a hlavne vasim novym podzimnim volicum je to
objektivni? Ze si je timto ziskate? Takoveto vase jednostrane pohledy
nejsou dobre, ale vy uz jini nebudete.
Podrobné hledání
--

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.