Reklama
Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Národní dopravce eviduje obrovské ztráty

České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o více než 64 mil. méně. Důvodem propadu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos se navíc situace zatím nezlepšuje, konstatovala společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal. Loňský počet cestujících je nejnižší za desítky let.

Po většinu loňského roku omezovala cestování v České republice koronavirová krize a s ní spojené restrikce. Na železnici tak výrazně ubylo cestujících směřujících do zaměstnání, škol nebo i za turistikou v ČR a do zahraničí.

»Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve druhém a čtvrtém čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu cestujících,« uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.

Propad poptávky byl viditelný v dálkové i regionální dopravě, zásadní byl ovšem také výpadek cest zahraničních návštěvníků. V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně o 66 procent. Loni přes hranice cestovalo 1,9 mil. lidí, o rok dříve to bylo 5,5 mil. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně na jednu cestu snížila zhruba o čtyři kilometry na 43,5 km. Počet ujetých tzv. osobokilometrů, tedy počet kilometrů, které cestující s vlaky ČD najezdili, klesl o 41 % na 5,1 miliardy kilometrů.

Úbytek cestujících a kratší cestovní vzdálenosti se promítly i do příjmů. »Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než čtyři miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 % cestujících oproti roku 2019,« uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Dráhy už dříve avizovaly snahu o snížení nákladů, které by se mělo týkat i části smluvních zaměstnanců, zejména z administrativy. Zároveň však chtějí pokračovat v investicích do vozového parku. »Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude,« dodal Bednárik. Podle něj je reálné, aby i v současné situaci skupina uzavřela konec roku v zisku a samotný osobní dopravce pak skončil s vyrovnaným hospodařením.

ČD pokračují v ochranných opatřeních ve vlacích. Jde především o pravidelný úklid, čištění a dezinfikování vlaků. Dráhy využívají i technologie na čištění vzduchu nebo tzv. nanonástřik. Dopravce tato opatření loni stály téměř 140 mil. Kč.

Velký pokles počtu cestujících i rušení spojů loni zaznamenali i ostatní dopravci. Například Leo Expressu loni klesl počet cestujících v jeho komerčních spojích přibližně na polovinu. Přesná čísla z loňských přeprav zatím dopravci neoznámili.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4, celkem 4 hlasy.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.