Reklama

Vláda ANO a ČSSD se z chyb nepoučila

Výsledky kontroly NKÚ ukázaly, že stát podcenil přípravy na krize a na problémy při jejich zvládání. Ministerstvo zdravotnictví dokonce dlouhodobě podceňovalo přípravu zdravotnického systému ČR na epidemie spojené s výskytem nových infekčních onemocnění. Od roku 2011 ani jednou neaktualizovalo Pandemický plán České republiky. Stav pohotovostních zásob ochranných a zdravotnických prostředků, které měla ve svých skladech Správa státních hmotných rezerv, se od stejného roku nezměnil. Na konci roku 2019 tak zde bylo k dispozici pouhých 10 tisíc respirátorů. Fakultní nemocnice pak měly ve svých zásobách necelých 5,5 tisíce respirátorů FFP3, což jim stačilo jen pro 20 procent odborného personálu, na dobu v řádu hodin.

Ministerstvo reagovalo na nedostatek ochranných prostředků ve zdravotnických zařízeních se zpožděním. Tím se jich nepodařilo před vyhlášením nouzového stavu nakoupit ještě v otevřeném zadávacím řízení dostatek. Po vyhlášení nouzového stavu v březnu 2020 ovšem začala ministerstva zdravotnictví a vnitra nakupovat na výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Celkem oba resorty zaplatily 7,5 miliardy korun a další téměř miliardu korun uhradily za dopravu zboží a s ní související služby. Bylo to potřeba, ale již vloni na jaře KSČM upozorňovala na rozdílné ceny v řádu stovek korun, které se u obou ministerských týmů významně lišily nejen na začátku, ale i v dalších týdnech, kdy bylo zboží již dostupnější. Zatímco ministerstvo vnitra zaplatilo za respirátory FFP3 od 60 korun do 422 Kč, ministerstvo zdravotnictví nakupovalo respirátory FFP2 až za 777 Kč za kus.

Naprosto nepochopitelně spolu obě ministerstva nespolupracovala, což vedlo k oslabení pozice při vyjednávání o cenách, k větší netransparentnosti, chaosu a k nedostatkům v dokumentaci, k uzavírání smluv s neprověřenými dodavateli. To všechno vedlo k velkým cenovým rozdílům, k nedostatkům v kvalitě a ke sjednání smluvních podmínek nevýhodných pro stát. Podobně neodpovědně se oba ministerské týmy zachovaly v případě dopravy prostředků z Číny, kdy náklady za přepravu pro soukromé subjekty ve výši 81 milionů nebudou zřejmě státu zpětně uhrazeny, protože to nebylo předem ošetřeno ve smlouvě.

Problémy se ukázaly i v distribuci a v prověřování kvality. Kontrola zjistila, že 13,3 milionu vzorků respirátorů testům napoprvé nevyhovělo. V některých případech se zboží z jednotlivých dodávek neshodovalo s testovaným vzorkem a u některých dodávek nebylo zboží testováno vůbec.

Na většinu těchto problémů KSČM upozorňovala od samého začátku a byli jsme přesvědčováni, že vše proběhlo v naprostém pořádku. Tím, že vše bylo jen kvůli rychlosti a v zájmu ochrany zdravotníků, se ostatně hájí vládní představitelé i dnes po zveřejnění kontroly NKÚ. Po roce se odehrál stejný scénář při výběru a nákupu antigenních testů na COVID-19 do škol. MŠMT mělo připravenou strategii s preferencí českých výrobců, která nebyla akceptována. Vybíralo v podstatě ministerstvo vnitra v čele s ministrem J. Hamáčkem na doporučení ministerstva zdravotnictví bez jasně stanovených a transparentních pravidel. Konkrétní testy navíc překvapivě nevybrala odborná laboratorní skupina, ale v podstatě úředníci ministerstva. Některé firmy byly bez přesvědčivého odůvodnění vyřazeny. Na rozdíl od Rakouska, kde aspoň přímo nakupoval stát, u nás »zvítězila« firma nejasného původu. Testy, které měly pomoct k návratu žáků do škol, nejsou příliš citlivé a z tohoto důvodu nemusí plně plnit svoji ochrannou úlohu.

Školy nicméně stále zůstávají prázdné, nemocnice naplněné, zdravotnický personál na hranici vyčerpání a bohužel přibývá těžkých stavů a úmrtí. Očkování vázne kvůli nedostatku vakcín. Farmaceutické firmy nedodržují své závazky a vláda spolu s EU na ně nemá žádné donucovací »páky«.

Na druhou stranu dvojka odborníků B+B rozhodla, že Sputnik V českým pacientům k dispozici nebude. Je proto otázkou, jestli vláda, která zneužívá institutu nouzového stavu, staví politiku nad ochranu zdraví a životů občanů, je na správném místě. Navíc, když prokazatelně opakovaně pochybila při zvládání epidemiologické situace a záměrně nebo kvůli svojí neschopnosti plýtvá veřejnými finančními prostředky. Plné převzetí zodpovědnosti a rychlá náprava je minimum, co KSČM nyní od vládních představitelů očekává.

Soňa MARKOVÁ, stínová ministryně zdravotnictví za KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 42 hlasů.

Soňa MARKOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


abbeyroader
2021-03-29 17:49
Paní Soňo, souhlasím. Tahle vláda selhala. A zdaleka nejen v řešení
covidové pandemie. Proto to na podzim všem, kteří jí vládnout
umožnili, pěkně spočítáme :-)
hajek.jiri51
2021-03-28 18:27
Hoax o hoaxu. A co by bylo našim "bratrům" víc podobné? Jak
to, že oni mají vakcín dost a my ne? To je taky hoax? Já jim
nevěřím. Dokázali to mnohokrát. A co tak reparace? Imigrantů
"Jste vítáni" by nám jistě dopřáli. I navíc.
wIadin
2021-03-27 22:02
manipulatori.cz/hoax-nemecko-zadrzuje-rousky-respiratory-a-jiny-zdravotnick
y-material-pro-ceskou-republiku/
hajek.jiri51
2021-03-27 13:00
Kdysi jsme dokázali vyrábět vše od jehel až po výrobní celky. To
samé v lécích a vakcínách. Dnes jsme závislí na dovozu, s
odpuštěním i po*raných roušek neřknu-li vakcín. Vše díky slavné
"revoluci" a "soudruhům", kteří nás k ní přivedli
samozřejmě pod mohutným tlakem a postrkováním "ůžasného"
západu a neuvažujících troubů uvnitř. A germánské
"bratrství" se ukázalo v plné nahotě, když nám zabavili na
hranicích námi zakoupené roušky. To by Rusové neudělali nikdy. NIKDY.
Ať si místní pravičácká lůza, vykřikuje co chce. Jsme v
kapitalistickém hnoji až po uši nebo i víc.
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.