Reklama
Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Vodík má cenou brzy konkurovat naftě

Cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech by mohla do roku 2027 klesnout na úroveň použití motorové nafty. To odpovídá asi 3,5 eura (89,70 Kč) za kilogram vodíku. Osobní auto s palivovými články potřebuje na ujetí 100 kilometrů asi 0,8 kg vodíku. Již zhruba o tři roky dříve má vodík začít naftě konkurovat v místech, kde se bude vyrábět.

Vyplývá to z Vodíkové strategie ČR, kterou minulý týden schválila vláda. Stát zároveň počítá s tím, že by minimálně do roku 2030 podporoval vývoj a výrobu technologií pro vodíkovou mobilitu, pořizování a provozování vozidel ze strany provozovatelů veřejné dopravy, státní správy a samospráv či podnikatelských subjektů a budování související plnící infrastruktury.

Osobní automobil na vodíkové palivové články v současnosti na českém trhu nabízí pouze Toyota, která je propagátorem nasazování této technologie v dopravě. Druhá generace jejího modelu Mirai ujede na jednu nádrž více než 650 km, přičemž doba jejího naplnění je okolo pěti minut. Svůj model Nexo chce zřejmě od podzimu v České republice prodávat i Hyundai. V palivových článcích vzniká přeměnou vodíku elektrická energie, přičemž z výfuku vytéká jen čistá voda.

V první fázi vodíkové strategie do roku 2026 se chce stát zaměřit na dotační podporu výstavby vodíkových čerpacích stanic. První by se měly otevřít již letos a do roku 2030 by jich mělo fungovat až 80. Náklady na tyto stanice budou kumulovaně zhruba 3,5 miliardy korun.

Podle aktualizovaného Národního plánu čisté mobility by mělo v ČR v roce 2030 jezdit 40 000 až 50 000 osobních aut na vodík a téměř tisícovka vodíkových autobusů.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.8, celkem 6 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


marin
2021-08-03 15:43
"Cena jízdy na nízkouhlíkový vodík" Nízkouhlíkový
vodík neexistuje, ale to je v současném zmatení pojmů okolo toho
všeho celkem jedno. Vodík je nejlehčí chemický prvek značky H
hydrogenium. Okolo něj zaznívá plno názorů : "Jenže i tato
technologie má svá úskalí. Dominic Notter, vedoucí mezinárodního
výzkumného týmu EMPA, Swiss Federal Laboratories for Materials Science,
šokoval svým výrokem podpořeným studií, když prohlásil: „Vozy
poháněné palivovými články mají šanci stát se šetrnějšími až
někdy v budoucnu. Zatím škodí více než benzínová
klasika.“ Problém spočívá hlavně v tom, že výroba vodíku není
čistá. Využívá se buď fosilních paliv, nebo elektřiny, kterou by v
případě nulové ekologické zátěže bylo potřeba vyrobit také zcela
bezemisně. Vodík se následně musí převážet do čerpacích stanic
(nákladními cisternami s naftovými motory...) a do hry vstupuje i fakt,
že dvojitá konverze energie na vodík a zpět není v součtu příliš
efektivní. " (2019)
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama