Reklama
Ilustrační FOTO - Pixabay

Šachy kolem železniční stávky

Německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se nepodařilo soudně zastavit stávku strojvedoucích, po čtvrtečním nesouhlasném verdiktu pracovního soudu soud vyšší instance odvolání dopravce zamítl.

Stávka za vyšší mzdy tak bude pokračovat až do úterních 02.00, kdy plánuje odborový svaz strojvedoucích (GDL) protest ukončit. Úspěch před soudem bude vzpruhou pro GDL, který se snaží dráhy přinutit ke zvýšení mezd a k vyplacení bonusu za práci v době pandemie. Šéf osobního oddělení DB Martin Seiler uvedl, že neúspěchu u soudu lituje a že se obává, že se vyjednávání o mzdách změní na diktát. »V zájmu našich zákazníků jsme učinili vše, aby se GDL vzdal blokády jednání o mzdách,« řekl v prohlášení Seiler. Dodal, že nijak nezpochybňuje právo na stávku. »Máme ale obavy, že toto kolo jednání o mzdách prokáže autonomii vyjednávání v Německu medvědí službu. Místo jednání se GDL pokouší úpravu mezd diktovat,« uvedl.

Dráhy podnikly právní kroky proti GDL ve čtvrtek. Uvedly, že stávka je sice výsadním právem zaměstnanců, musí ale odpovídat zákonům, což tak podle dopravce u aktuálního protestu není. Šéf GDL Claus Weselsky takový názor odmítl a prohlásil, že cílem DB je odborovou organizaci zlikvidovat. Pracovní soud se ale postavil za odbory a odmítl stávku předběžným opatřením zastavit, odvolání se tak věnoval nadřazený soud. Ani ten ale DB nevyhověl.

Právní experti ještě před čtvrtečním verdiktem očekávali, že soud zřejmě stávku nezablokuje. Jako důvod uváděli ústavní právo na stávku a také volnou formulaci termínu »přiměřenosti situace«, který v takovém případě stávku jako poslední prostředek sporu umožňuje.

Mluvčí státem vlastněného dopravce Achim Stauss ráno řekl, že ať už odvolání dopadne jakkoli, považují DB svůj postup za nezbytný, neboť ho činí v zájmu zákazníků.

Železniční společnost oznámila, že se jí podařilo posílit spoje mimořádného jízdního řádu a že díky tomu na dálkových spojích nejezdí přislíbených 25, ale 30 % vlaků. V regionální dopravě se daří vypravovat asi 40 % vlaků. Situace se ale v regionech výrazně liší.

Kvůli stávce nejezdí ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do ČR vlaky začínají a končí v Drážďanech.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 3 hlasy.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama