Reklama

Co se v dnešní době nenosí…

Před několik dny na stanici Prima jsme mohli zhlédnout pořad o minulosti ve školní výchově. Právě to mě zaujalo. Dozvěděli jsme se, že »dřív se děti trestaly rákoskou a přes prsty«. Bylo to vyřčeno jakoby před katedrou s pozadím, kde byl portrét prezidenta Gustáva Husáka. Divák si logicky jeho obraz spojoval s tím, o čem mluvil reportér. Po několika dalších přiblížení ještě dávnější školské minulosti jsme se konečně mohli vrátit zase do druhé poloviny 20. století, tedy do doby tzv. normalizace, v níž prý učitelé už »jen« po dětech »házeli křídu, mokrý hadr« apod. Obojím, o čem jsem se zmínila, se ona doba stala pro diváky televize naprosto odstrašující. Hovořilo se totiž i o tom, že ruce žák musel mít vzadu a svobody projevu bylo málo. I když jak ruce, tak ona svoboda se vlastně týkaly ještě dávnější minulosti, než byl socialismus, divák to vše musel opět logicky spojit právě s dobou, kdy nad katedrou visel portrét prezidenta Husáka.

Prožila jsem tu dobu, chodila jsem v ní do školy. Žádné ruce vzadu, ani rákoska přes prsty či klečení v koutu učebny. O tom jsem slýchala od svých předků. Ještě po válce někteří učitelé si takto získávali respekt a zabezpečili klid ve svých hodinách. Po únoru se všechno začínalo měnit. Postupně. Nic nelze udělat přes noc. Ty rákosky pochopitelně také zmizely i ruce za zády. I když ruce vzadu měly svou logiku. Nutily děti sedět rovně a neničit si páteř.

A ona svoboda? Naše generace, která do školy začala chodit koncem padesátých a v šedesátých letech, jí měla víc než dost. Nejen výuka, ale i nábytek se změnil. Zmizely nepohodlné lavice. Učitelé s námi diskutovali, zbytečné biflování jsme neznali. Chtěli na nás znalost souvislostí, i když také odrecitovat básně významných básníků, což vlastně cvičilo paměť. Dodnes některé z nich znám a děkuji za to. Dnešní generace má hodně svobody, dokonce až příliš. Méně zná verše našich předních básníků, a dokonce často nechápe ani souvislosti. Biflování bylo zakázáno a vyzvednut byl údajně osobní přístup a vyvození závěrů každým jednotlivcem. Učitelem se však stal, aniž jsme to dokázali postřehnout, počítač. Ten nahradil vlastní myšlení. A to, co je v něm, se stalo svatým. Za tím »přestal jet vlak«, jak se dnes říká. Myslet pak něco jiného, než tvrdí »jůtubeři« nebo kdosi na Facebooku, je scestné a navíc žádat vlastní uvažování zavání omezováním osobní svobody.

Nechci ale rozebírat dnešní školský systém a donedávné získávání znalostí – ne informací, ale opravdu jsem myslela slovo »znalosti«. Nová doba chce nové přístupy, ale každá doba stavěla na zkušenostech z minulosti. A to se dnes nenosí.

Růžena DOMOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.6, celkem 45 hlasů.

Růžena DOMOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


manitius
2021-09-09 13:22
Soudružko Domová, když jste s pány, totiž se soudruhy učiteli,
recitovali verše našich předních básníků, byl mezi nimi taky Jan
Zahradníček nebo Josef Palivec? A učili jste se o tom, jak mít rádi
ostatní lidi bez ohledu na názory a společenské postavení nebo spíše
třídní a geografické nenávisti?
svaty_vaclav
2021-09-08 16:05
salekiv 13:11, další antikomunistický stínový šéfredaktor
komunistických HaNo. Na tebe salekiv tam čekají. (:-DDDDDD
Vladimir.novak1
2021-09-08 14:40
Tak jo.KSČM opravdu není jediná levicová strana,levicové strany budou
i mimo PS.Jisté je,že Piráty za levicovou stranu považovat
nemůžeme,neb je vyhraněna pouze pro mládí a střední věk.Důchodci
můžou a nemusí býti levicoví.Je i pravda,že IT drželo školství nad
vodou.Ale dlouhodobě by to nešlo,zatím uvádím jeden důvod,a to,že ta
sociální vazba mezi učitelem a spolužáky by vázla,ještě více by se
tu vyskytoval invidualismus a kdo nemá děcka,tak nedovede posoudit ten
rozdíl sezení u PC a návštěvou školy,děti se holt změnily a bylo
těžké je uvádět do normálního stavu. No, "Švýdsarskoů jsem
použil jako jednoduchý příklad,našlo by se jich více.A jsem
zvědav,jak by mi ta umělá inteligence to vysvětlila.Možná,možná by
chybu opravila,ale vysvětlení by nepodala žádné.
salekiv
2021-09-08 13:11
Měsíc do voleb a levicová témata od "jediné" levicové
strany aby člověk pohledal. Zato plačtivá nostalgie za dávno minulými
časy tu teče plným proudem. Z ní pak zákonitě plynou odsudky všeho,
co s těmi starými časy nekonvenuje. Ať je to zkažená mladá generace
manipulovaná Piráty, alternativní formy vyučování, zapojení IT do
výuky, pokud zůstaneme u školství. Přitom IT bylo hlavním technickým
prostředkem, který držel školství v době koronakrize nad vodou. A
pane Nováku, vězte, že současné systémy umělé inteligence by vám
vysvětlili i to "Švýcardsko".
Vladimir.novak1
2021-09-08 09:57
No,jsem generačně přibližně stejně starý jako tato dáma.A její
slova můžu jen potvrdit.Jen něco přihodím,a to k těm
počítačům.Piráti,které mají tak rádi mladí,by chtěli,aby se
učilo jen z PC.A k čemu byl dobrý covid?Ten ukázal praxi,takže se
nemuselo podle Pirátů nic zkoušet.Po roce se zjistilo,že velký počet
žáků mělo problémy s učením,a to kvůli PC,takže je dobré že
znovu nastoupili učitelé.Příklad:Jak vysvětlí PC,že slovo
Švýcarsko se nepíše Švýdsarsko,když to -ds- tam slyším?
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama