Info pro čtenáře

Vážení čtenáři. Přecházíme na nový web, který je na adrese https://www.ihano.cz.

Tato adresa bude stále funkční, ale už ne aktuální. Bude fungovat jen jako archiv.

Přejděte na https://www.ihano.cz.

Reklama
--> 
Ilustrační FOTO - Pixabay

Výběr mýta roste

Na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy funguje už dva roky nový satelitní systém.

Dopravci během té doby na mýtných poplatcích zaplatili více než 25 miliard korun, více než u staré technologie. Systém zpracoval 1,96 milionu mýtných transakcí, kterými bylo zpoplatněno 6,7 miliardy projetých kilometrů. Nejvytíženější jsou v tuzemsku brněnské úseky dálnice D1, sdělil mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš. ´

Zavedení satelitního systému před dvěma lety znamenalo také rozšíření systému. Od loňského ledna se mýto rozrostlo o 900 kilometrů silnic první třídy. Na začátku letošního roku se navíc změnila struktura poplatků. Výnosy z nového systému jsou tak vyšší než u staré technologie provozované firmou Kapsch. Ta v posledních dvou letech svého provozu vybrala přes 21,7 miliardy korun.

Nový mýtný systém provozovaný společností CzechToll, která patří do skupiny PPF, je založený na satelitní technologii. Ta snímá jednotlivé průjezdy kamionů a autobusů s hmotností nad 3,5 tuny. Vedle toho systém využívá ještě 60 kontrolních bran. Ty za posledních 12 měsíců vyhodnotily průjezd 470,5 milionu vozidel. Následnou kontrolu úhrady mýtného provedl systém u 83,5 milionu vozidel. Ve špičce, která nastává v dopoledních hodinách, zpracovává systém podle CzechTollu data z více než 30 000 vozidel najednou.

Zatím nejvíce exponovaným kalendářním měsícem co do výběrů mýtných poplatků byl letošní březen s 1,28 miliardy korun, druhý je letošní červen následovaný říjnem. Výběr poplatků letos i přes koronavirovou krizi vzrostl zejména kvůli nové struktuře plateb. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu.

V současnosti mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. V příštím roce se však zřejmě rozšíří o dalších přibližně 450 kilometrů.

Satelitní technologie nahradila v závěru předloňského roku starý mikrovlnný systém. Ten fungoval od roku 2006. Zároveň se vyměnil provozovatel, rakouský Kapsch vystřídal CzechToll.

(ng)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.5, celkem 4 hlasy.

(ng)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2021-12-04 01:08
To za socialismu žádné mýto nebylo a dálnice se nestavěly o nic
pomaleji.
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama