Reklama
--> 

Rozhodné NE modré krvi

V prvním ročníku na historii na FF UK jsem mezi ostatními kolegy měl i jednu »slavnou« osobnost. Disidenta, chartistu a fandu monarchistického uspořádání věcí Petra Placáka, později také známého jako volebního lídra monarchistického uskupení Koruna česká.

Vzpomněl jsem si na něj v souvislosti s nedávno odvysílaným posledním dílem veřejnoprávní mezinárodní minisérie Marie Terezie, který byl mj. naštěstí dostatečně sebekritický na to, aby snílky o dokonalosti představitelů šlechty (a církevních prelátů jako bonus) vrátil nohama na zem…

Zazní v něm několik velmi trefných prohlášení a větných sekvencí, z nichž zejména ty následující by v žádném případě neměly zapadnout…

František I. Štěpán Lotrinský, manžel vládkyně, prohlásil také: »Jen raději dávám peníze těm dívkám (lehčích mravů), než abych si kupoval odpustky.« Nebo: »Čestných lidí je velmi málo, zvlášť mezi šlechtici.«

A jeho syn Josef II. ho trefně doplnil: »Šlechta se chová k lidem jako ke zvířatům a církev je (zase) udržuje v tmářství…«

Čili ano, i mezi šlechtici a fráterníky se samozřejmě našli/najdou někteří vskutku osvícení jedinci, bylo/je jich ale pohříchu málo, a stali se tak vlastně onou pověstnou výjimkou potvrzující pravidlo.

Například papež František je jednou z takových nevídaných výjimek, kdy za jeho stanoviska a postoje k aktuálnímu celospolečenskému dění by se nemusel stydět žádný skutečně levicový politik. Patří k jedněm z mála církevních reprezentantů, kteří se skutečně řídí Ježíšovým odkazem a pro které desatero není jen cárem papíru. Jen houšť, chtělo by se dodat. Ale zároveň vidíme, jak málo se tak výjimeční jedinci rodí, a když už se zrodí, jak málo se pak v církvích či mezi modrokrváky prosadí… Ve středověku to byli reformátoři, pak až osobnosti, které se nechaly inspirovat osvícenstvím a pak zas na dlouhou dobu skoro nic, resp. nikdo… Ne že by to mezi prezidenty bylo o moc lepší, to ne, ale určitě s republikami není hůř, milý Petře Placáku a spol.

Roman JANOUCH


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.5, celkem 105 hlasů.

Roman JANOUCH

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


williks2
2022-01-12 20:21
Vidím, že v českých zemích se rozmáhá nevzdělanost v čím dál
větší míře. Historii by jsme si měli vážit, ať vládnul kdokoli.
Byl to vývoj společnosti poplatný době. Je stále více zřejmé, že
sobectví stále více sílí mezi lidmi. To je právě to, co lidi
odcizuje. Co se týče kiksů v historii, rovněž to souvisí s vývojem
společnosti, je třeba je odhalit, zviditelnit a také se z nich poučit.
To zejména. Pokud se nepoučíme, budeme je opakovat, což se i dnes
děje. Co se týče písemnictví, to je mnohem starší, než uvádí
manitius. To je staré nejméně 5000 let. Nebyl tak "dokonalé"
jako latinka, ale existovalo daleko dříve, než uvádí. Není to
zásluha církve, pouze písemnictví zmodernizovala. Tomu se říká
"vývoj".
fronda
2022-01-12 01:55
manitius: Komunistům se podařilo odstranit bídu a nezaměstnanost,
přesně jak slibovali. Udrželi pozici země v mezinárodním srovnání
podle ekonomické síly. I v těžkých podmínkách studené války a
embarga. Osvobodili lidi od "společenské nutnosti" být
věřící. Co s kostely, kam nikdo nechodí? Jedině sklady brambor.
svaty_vaclav
2022-01-12 00:37
velkymaxmilian tady zase ze sebe dělá blbého, .... no .... dělá ....
velkymaxmilian
2022-01-11 23:36
@rosemil71: Intelektuála dělá asi podle vás z diskutujících
označování oponentů sviněmi, lidmi s holými zadnicemi, fašisty,
osobami s bídným příjmem a podobně. Když si tak promítnu některé
vaše zdejší výlevy můžete si se sv. Vencou podat ruce rudí mloci...
tomasklima162
2022-01-11 23:09
Není feudál jako feudál. Třeba dědičná dynastie Kimů v KLDR
zastává vaši ideologii rudého teroru a koncentráků a tak ji náleží
vaše nehynoucí sympatie.
rosemil71
2022-01-11 19:19
Manitú-nemáte pravdu.Pár zastydlých dogmat z Vás inteligenta
neudělají,byť byste je hlásal sebeučeněji.Nerozumíte vůbec ničemu
a historii už vůbec ne.Udělal byste líp,kdybyste se do všeho
nemontoval.
svaty_vaclav
2022-01-11 18:10
ecov 17:04, házíte perly sviním, zde antikomunistovi manitius. Bigotní
antikomunista manitius je holá zadnice, závislá na svém bídném
měsíčním příjmu. Z těchto lidí se dnes rekrutují voliči české
pravice v rozbitém Československu. Před válkou takoví lidé tvořili
podhoubí fašismu. Dnes to bude podobné.
ecov
2022-01-11 17:04
@manitius. Materialistický pohled na svět se neslučuje s vírou ve
stvoření světa během 6-ti dnů. Nesouhlas s touto a dalšími teoriemi
ale neznamená, že komunisti někomu jejich víru brali. To by ji
zakázali. Pouze ji nešířili, nepodporovali a polemizovali s ní
argumentačně. Na rozdíl od excesů církve (G.Bruno, G.Galilei, ….).
Pokud však církev začala používat své stánky a prostředky k
politice a útokům proti režimu, s domněním, že jsme ve středověku a
stát se musí řídit jejich dogmaty, touze po majetku a ovládání
lidí, následovala reakce. Hodnotná architektonická a historická díla,
stavby či archivy byly zachovány pro budoucnost a bylo o ně pečováno.
Nebyly bourány nebo páleny jezuity na hranicích. Nebýt sociálního
nátlaku za posledních 100 let, myslíš, že bys měl dnes solidární
zdravotní péči pro všechny za sociální pojištění, stejně jako
školství zdarma? Dříve jsi měl sportovní a kulturní vyžití za
pakatel, garantovanou práci, abys nemusel chodit na pracák a na
sociální odbor žebrat o podporu. Pokud ti ani tyto argumenty nestačí,
nemá smysl s tebou diskutovat. Buďto jsi mladý a pomýlený nebo, a to
spíše, opravdu trpíš fóbií a měl by ses jí zbavit.
manitius
2022-01-11 15:27
Však se bavte, my se s vámi nebavíme, my se smějeme vám.
manitius
2022-01-11 15:24
Nehledě na to, že sám popíráte teoretické základy vašeho hnutí. Ti
vaši "obyčejní lidé", tupé masy, přece samy nic dokázat
nemohou. K tomu potřebují vás, komunisty, aby si uvědomily svou
společenskou zaostalost. Jenže - po sto letech vás masy tak nějak už
nepotřebují....
halonoviny
2022-01-11 15:22
Pobavil jste :) RJ
manitius
2022-01-11 15:05
Janouchu, vaši obyčejní lidé je stejné klišé, jako Okamurovi
slušní lidé. Nikdo takový neexistuje. Hádat se s vámi nemá smysl,
protože dost těžko chápat člověka, který si v duchu historického
materialismu myslí, že masy lidí jsou zodpovědny za nějaký duchovní
nebo civilizační pokrok. A pokud jde o podlézání - já nikomu
nepodlézám, na rozdíl od vás totiž nejsem ve službách žádné
organizace, tovarišč.
halonoviny
2022-01-11 14:02
Salektive, kdyby váš antikomunistický fanatismus jste prezentoval před
70 lety, klobouk dolů. Ale dnes vaše volání z tepla bytu, domu či
současné režimní kanceláře působí populisticky, nehrdinsky,
uměle... Hezký den, R. Janouch
halonoviny
2022-01-11 14:00
Manitiusovi už velmi dobře odpověděl ecov, faktem je, že kdyby ty
úžasné kulturní statky nevybudovali preláti, vybudovali by je
"obyčejní" lidé dříve nebo později taky. Ostatně, preláti
je nebudovali, "rostly" beztak z otrocké práce poddaných. A
ten přisprostlý styl? No pořád lepší trochu živější slovník než
vaše laciné podlézání "vrchnosti"! R. Janouch
lubomir.hanus
2022-01-11 13:49
To spíš černoprdelníci mají dodnes panickou hrůzu z komunistů.
Černoprdelníci se neštítili spojit i s Hitlerem.
men.pavel
2022-01-11 13:27
Janouchu,Janouchu i ty jedna hlavičko vygumovaná.
manitius
2022-01-11 12:19
@ecov - Komunisté tady otravují vzduch jedno století, nic užitečného
po nich nezůstalo. Církev je tady dva tisíce let, i přes různá
extempore vidíš výsledky kolem sebe. Proto je komunisti tak
nenáviděli, rušili kláštery, kostely předělávali na sklady brambor.
Sám si polož otázku, proč asi.
ecov
2022-01-11 11:52
Zjednodušeně: Více jak tisíc let měla církev výsadní postavení v
ovlivňování chodu zemí. Koncem této epochy feudalismu však
přejímala nadvládu šlechta, i když se silným zázemím církve.
Vzdělání bylo jen pro vyvolené a pokrok za tisíc let feudalismu – to
si děláte v porovnání s posledními 150-ti léty srandu. Písemnictví
je podmínkou pro zaznamenávání a čerpání informací – tedy i o
kultuře celého národa – nejen horních stovek s tím pravým
rodokmenem. S průmyslovou revolucí vliv církví, potažmo i šlechty,
upadá a s rozvojem kapitalistických, později i socialistických
myšlenek přejímají postupně vládu parlamenty. Je neoddiskutovatelné,
že spojení feudalismus-šlechta-církev dnes znamená období historie,
které je možno charakterizovat i pojmy, jako otrokářství,
nevolnictví, robota, poddaný, tmářství, čarodějnice, odpustky, ….
Že se v této době zbudovaly stánky přepychu a architektury? Jistěže
ano, ale z čích daní a hlavně - komu/čemu sloužily? A k té komunisty
zdevastované zemi? Odpovězte na otázku, co (po restitučních
vyrovnáních) se v devadesátkách privatizovalo za cca 4 bilióny Kčs?
Jaký máme dnes (z nulového) státní dluh v Kč? Jak je dnes zadluženo
obyvatelstvo a firmy? Komu jsou určeny ty až stupidní televizní
seriály a kulturní „všepočiny“ divadel? Proč sedí většina lidí
doma a nedruží se, jako dříve? … Nejsem odpíračem věcné kritiky
nepřístojností, omylů a faulů kteréhokoliv režimu. Být ale k
někomu vášnivě kritický, když jsem k počínání druhého slepý?
Tomu se říká fóbie = chorobný strach, úzkost, odpor, nenávist.
salekiv
2022-01-11 10:20
Kdyby autor volal rozhodné NE šlechtě a církvi před 500 lety a
zároveň byl jejich příslušníkem, případně za svůj protest
položil i život, možná by se dostal i do čítanek. Dnes, kdy tyto
skupiny dávnou ztratily faktickou moc a většina ateistických obyvatel
zná šlechtu pouze z pohádek, jeho volání z tepla stranické
kanceláře působí populisticky, nehrdinsky, uměle.
manitius
2022-01-11 07:32
No tak, kdybyste si, soudruhu Janouchu doplnil své omezené klasické
vzdělání, zjistil byste, že nebýt církve a šlechty, tak není
písemnictví, kultura, vzdělání a pokrok. Ostatně, teď v NLN
vychází (opožděně) kniha o významu benediktinů, můžete si ji ze
stranických fondů koupit. Po "řádění" komunistů tady za
čtyřicet let zůstala jen zdevastovaná země, kulturní a morální
rozklad. A k vašemu stylu vyjadřování: hovořit o modrokrvácích a
fráternících - je vidět, že ten přisprostlý styl, který si osvojil
už ten váš Lenin, je typickým projevem i dnešních zahořklých
komunistů. Akorát je známkou malosti, duševní omezenosti a nedostatku
vzdělání.
Reklama
Reklama
Podrobné hledání
--
Reklama

Reklama